Odsetek 15-latków osiągających słabe wyniki w matematyce wyniósł 29,5%, czyli o 6,6 pp. więcej niż w 2018 r. (22,9%).
Fot. Victoria z Pixabay
Odsetek 15-latków osiągających słabe wyniki w matematyce wyniósł 29,5%, czyli o 6,6 pp. więcej niż w 2018 r. (22,9%).
Fot. Victoria z Pixabay
Jaka jest jakość edukacji w UE?
Cel Zrównoważonego Rozwoju „Jakość edukacji” (SDG 4) ma zapewnić dostęp do sprawiedliwej i wysokiej jakości edukacji na wszystkich etapach życia.
Oprócz poprawy formalnych kwalifikacji, SDG 4 ma również na celu zwiększenie liczby młodzieży i dorosłych, którzy mają umiejętności niezbędne do zatrudnienia, przyzwoitej pracy i przedsiębiorczości.
W kontekście UE monitorowanie Celu Zrównoważonego Rozwoju 4 koncentruje się na postępach w propagowaniu i zwiększaniu poziomu wykształcenia podstawowego, wyższego, edukacji dorosłych i umiejętności cyfrowych.
UE poczyniła dalsze postępy w zwiększaniu wskaźnika uczestnictwa we wczesnej edukacji dzieci, który w 2022 r. osiągnął 93,1%. Stanowi to wzrost o 0,7 punktu procentowego (pp) od 2017 r. (92,4%).
Tę samą pozytywną dynamikę można zaobserwować w szkolnictwie wyższym ( poziomy ISCED 5-8): odsetek osób w wieku 25-34 lat, które w 2023 r. uzyskały wykształcenie wyższe, wzrósł o 4,4 pp. do 43,1% w porównaniu z rokiem 2018 (38,7%).
Jednak odsetek osób osiągających słabe wyniki w teście PISA również wzrósł: w 2022 r. odsetek 15-latków osiągających słabe wyniki w matematyce wyniósł 29,5%, czyli o 6,6 pp. więcej niż w 2018 r. (22,9%).
W 2023 r. odsetek dorosłych posiadających co najmniej podstawowe umiejętności cyfrowe nieznacznie wzrósł i wyniósł 55,6%, co stanowi wzrost o 1,64 p.p. w porównaniu z 2021 r. (53,9%).
Źródło informacji: komunikat prasowy Eurostatu