Stan klęski żywiołowej to także ograniczenia praw i wolności obywatelskich.
Fot. zes dho z Pixabay
Stan klęski żywiołowej to także ograniczenia praw i wolności obywatelskich.
Fot. zes dho z Pixabay
Jakie są zasady wprowadzania stanu klęski żywiołowej?
Premier zapowiedział wczoraj wprowadzenie stanu klęski żywiołowej.
Zasady wprowadzania stanu klęski reguluje ustawa z dnia 18 kwietnia 2002 r. o stanie klęski żywiołowej.
Przewiduje ona, że stan klęski żywiołowej może być wprowadzony dla zapobieżenia skutkom katastrof naturalnych lub awarii technicznych noszących znamiona klęski żywiołowej oraz w celu ich usunięcia.
Przez klęskę żywiołową rozumie się m.in. katastrofę naturalną lub awarię techniczną, których skutki zagrażają życiu lub zdrowiu dużej liczby osób, mieniu w wielkich rozmiarach albo środowisku na znacznych obszarach, a pomoc i ochrona mogą być skutecznie podjęte tylko przy zastosowaniu nadzwyczajnych środków, we współdziałaniu różnych organów i instytucji oraz specjalistycznych służb i formacji działających pod jednolitym kierownictwem.
Zgodnie z ustawą, stan klęski żywiołowej może być wprowadzony na obszarze, na którym wystąpiła klęska żywiołowa, a także na obszarze, na którym wystąpiły lub mogą wystąpić skutki tej klęski.
Stan klęski żywiołowej wprowadza się na czas oznaczony, niezbędny dla zapobieżenia skutkom klęski żywiołowej lub ich usunięcia, nie dłuższy niż 30 dni.
Może go wprowadzić Rada Ministrów, w drodze rozporządzenia, z własnej inicjatywy lub na wniosek właściwego wojewody.
W rozporządzeniu określa się przyczyny, datę wprowadzenia oraz obszar i czas trwania stanu klęski żywiołowej, a także, w zakresie dopuszczonym ustawą, rodzaje niezbędnych ograniczeń wolności i praw człowieka i obywatela.
Stan klęski żywiołowej może zostać przedłużony na czas oznaczony, w drodze rozporządzenia Rady Ministrów, po wyrażeniu przez Sejm zgody na to przedłużenie. Może też być skrócony w drodze rozporządzenia.
A jakie ograniczenia praw i wolności obywatelskich są możliwe? Lista jest długa, to np.:
1) zawieszenie działalności określonych przedsiębiorców;
2) nakaz lub zakaz prowadzenia działalności gospodarczej określonego rodzaju;
3) nakazanie pracodawcy oddelegowania pracowników do dyspozycji organu kierującego działaniami prowadzonymi w celu zapobieżenia skutkom klęski żywiołowej lub ich usunięcia;
4) całkowitej lub częściowej reglamentacji zaopatrzenia w określonego rodzaju artykuły, a także zakaz okresowego podwyższania cen na towary lub usługi określonego rodzaju i nakaz stosowania cen ustalonych na towary lub usługi mające podstawowe znaczenie dla kosztów utrzymania konsumentów;
5) obowiązek poddania się badaniom lekarskim, leczeniu, szczepieniom ochronnym oraz stosowaniu innych środków profilaktycznych i zabiegów, niezbędnych do zwalczania chorób zakaźnych oraz skutków skażeń chemicznych i promieniotwórczych;
6) obowiązek poddania się kwarantannie;
7) obowiązek stosowania środków ochrony roślin lub innych środków zapobiegawczych niezbędnych do zwalczania organizmów szkodliwych dla ludzi, zwierząt lub roślin;
8) obowiązek stosowania określonych środków zapewniających ochronę środowiska;
9) obowiązek stosowania środków lub zabiegów niezbędnych do zwalczania chorób zakaźnych zwierząt;
10) obowiązek opróżnienia lub zabezpieczenia lokali mieszkalnych bądź innych pomieszczeń;
11) dokonanie przymusowych rozbiórek i wyburzeń budynków lub innych obiektów budowlanych albo ich części;
12) nakaz ewakuacji w ustalonym czasie z określonych miejsc, obszarów i obiektów;
13) nakaz lub zakaz przebywania w określonych miejscach i obiektach oraz na określonych obszarach;
14) zakaz organizowania lub przeprowadzania imprez masowych;
15) nakaz lub zakaz określonego sposobu przemieszczania się;
16) wykorzystanie, bez zgody właściciela lub innej osoby uprawnionej, nieruchomości i rzeczy ruchomych;
17) zakaz prowadzenia strajku w odniesieniu do określonych kategorii pracowników lub w określonych dziedzinach;
18) ograniczenie lub odstąpienie od określonych zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, jednakże niepowodujące bezpośredniego narażenia życia lub zdrowia pracowników;
19) wykonywanie określonych świadczeń osobistych i rzeczowych – wśród nich jest np. przyjęcie na przechowanie i pilnowanie mienia osób poszkodowanych lub ewakuowanych; zabezpieczenie zagrożonych zwierząt, a w szczególności dostarczanie paszy i schronienia; zabezpieczenie zagrożonych roślin lub nasion; pełnienie wart; zabezpieczenie własnych źródeł wody pitnej i środków spożywczych przed ich zanieczyszczeniem, skażeniem lub zakażeniem, a także udostępnianie ich dla potrzeb osób ewakuowanych lub poszkodowanych, w sposób wskazany przez organ nakładający świadczenie.
Zgodnie natomiast z Konstytucją stan klęski żywiołowej to jeden z trzech stanów nadzwyczajnych.
Działania podjęte w wyniku wprowadzenia stanu nadzwyczajnego muszą odpowiadać stopniowi zagrożenia i powinny zmierzać do jak najszybszego przywrócenia normalnego funkcjonowania państwa – zaznacza zapis w Konstytucji.
Przewidziano też, że w czasie stanu nadzwyczajnego nie mogą być zmienione: Konstytucja, ordynacje wyborcze do Sejmu, Senatu i organów samorządu terytorialnego, ustawa o wyborze Prezydenta Rzeczypospolitej oraz ustawy o stanach nadzwyczajnych.
Wreszcie: „W czasie stanu nadzwyczajnego oraz w ciągu 90 dni po jego zakończeniu nie może być skrócona kadencja Sejmu, przeprowadzane referendum ogólnokrajowe, nie mogą być przeprowadzane wybory do Sejmu, Senatu, organów samorządu terytorialnego oraz wybory Prezydenta Rzeczypospolitej, a kadencje tych organów ulegają odpowiedniemu przedłużeniu. Wybory do organów samorządu terytorialnego są możliwe tylko tam, gdzie nie został wprowadzony stan nadzwyczajny.”