Czy Delivery Hero i Glovo naruszyły unijne przepisy dotyczące konkurencji?
Fot. hjrivas z Pixabay
Czy Delivery Hero i Glovo naruszyły unijne przepisy dotyczące konkurencji?
Fot. hjrivas z Pixabay
KE wszczyna dochodzenie w sprawie możliwych porozumień antykonkurencyjnych w sektorze dostaw żywności online
Komisja Europejska wszczęła formalne dochodzenie antymonopolowe, aby ocenić, czy Delivery Hero i Glovo naruszyły unijne przepisy dotyczące konkurencji, uczestnicząc w kartelu w sektorze zamawiania i dostarczania online żywności, artykułów spożywczych i innych dóbr konsumpcyjnych codziennego użytku w Europejskim Obszarze Gospodarczym („EOG”).
Delivery Hero i Glovo to dwie największe firmy zajmujące się dostawą żywności w Europie. Od lipca 2018 r. Delivery Hero posiadało mniejszościowy udział w Glovo, a w lipcu 2022 r. przejęło jego wyłączną kontrolę.
Komisja obawia się, że przed przejęciem Delivery Hero i Glovo mogły przydzielić rynki geograficzne i dzielić się poufnymi informacjami handlowymi (np. na temat strategii handlowych, cen, pojemności, kosztów, cech produktu). Komisja obawia się również, że firmy mogły się zgodzić, aby podkupywać pracowników. Praktyki te mogły być ułatwione przez mniejszościowy udział Delivery Hero w Glovo.
Jeśli zostanie to udowodnione, zachowanie przedsiębiorstw może naruszać unijne przepisy dotyczące konkurencji, które zakazują karteli i praktyk ograniczających konkurencję (artykuł 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej <„TFUE”> i artykuł 53 Porozumienia EOG ).
Komisja przeprowadzi teraz dogłębne dochodzenie jako kwestię priorytetową. Wszczęcie formalnego dochodzenia nie przesądza o jego wyniku.
Margrethe Vestager, wiceprezes wykonawczy odpowiedzialny za politykę konkurencji, powiedziała:
– Dostawa żywności online to szybko rozwijający się sektor, w którym musimy chronić konkurencję. Dlatego badamy, czy Delivery Hero i Glovo zgodziły się dzielić rynki i nie podkradać sobie pracowników. Jeśli się to potwierdzi, takie zachowanie może stanowić naruszenie przepisów UE dotyczących konkurencji, co może mieć negatywny wpływ na ceny i wybór konsumentów oraz na możliwości pracowników.
Tło
W czerwcu 2022 r. i listopadzie 2023 r. Komisja przeprowadziła niezapowiedziane kontrole w siedzibach Delivery Hero i Glovo w ramach dochodzenia z własnej inicjatywy w sprawie możliwych zmów w sektorze dostaw żywności.
Delivery Hero, z siedzibą w Niemczech, jest firmą działającą w branży zamawiania i dostarczania żywności. Obecnie jest obecna w ponad 70 krajach na całym świecie i współpracuje z ponad 500 000 restauracji. Delivery Hero jest notowana na giełdzie we Frankfurcie.
Glovo, z siedzibą w Hiszpanii, jest firmą działającą w branży zamawiania i dostarczania żywności. Obecnie jest obecna w ponad 1300 miastach w 25 krajach na całym świecie. W lipcu 2022 r. Delivery Hero przejęło większość udziałów w Glovo, a Glovo stało się spółką zależną Delivery Hero.
Dzisiejsze dochodzenie jest częścią wysiłków Komisji mających na celu zagwarantowanie, że dostawy żywności online i sektor artykułów spożywczych zapewniają konsumentom wybór i rozsądne ceny. Na młodym i dynamicznym rynku, takim jak ten, o który toczy się gra, porozumienia antykonkurencyjne i ograniczające praktyki biznesowe, w tym kartele poprzez alokację rynku, mogą prowadzić do ukrytej konsolidacji rynku, co może mieć negatywne skutki dla konkurencji.
To dochodzenie jest również częścią wysiłków Komisji mających na celu zapewnienie uczciwego rynku pracy, na którym pracodawcy nie zmawiają się, aby ograniczyć liczbę i jakość możliwości dla pracowników, ale konkurują o talenty. Jest to pierwsze takie dochodzenie w sprawie porozumień formalnie zainicjowane przez Komisję.
Niniejsze dochodzenie jest również pierwszym dochodzeniem Komisji dotyczącym porozumień antykonkurencyjnych, do których mogło dojść w kontekście posiadania przez jednego z operatorów mniejszościowych udziałów w przedsiębiorstwie konkurencyjnym.
Artykuł 101 TFUE zakazuje porozumień i uzgodnionych praktyk, które mogą wpływać na handel i zapobiegać lub ograniczać konkurencję. Wdrażanie tego przepisu jest określone w rozporządzeniu nr 1/2003. Artykuł 101 TFUE może być również stosowany przez krajowe organy ochrony konkurencji.
Artykuł 11(6) rozporządzenia nr 1/2003 stanowi, że wszczęcie postępowania przez Komisję zwalnia organy ochrony konkurencji państw członkowskich z ich kompetencji do stosowania unijnych przepisów dotyczących konkurencji do przedmiotowych praktyk. Artykuł 16(1) stanowi ponadto, że sądy krajowe muszą unikać przyjmowania decyzji, które byłyby sprzeczne z decyzją rozważaną przez Komisję w postępowaniu, które wszczęła. Komisja poinformowała przedsiębiorstwa i organy ochrony konkurencji państw członkowskich, że wszczęła postępowanie w tej sprawie.
Nie ma prawnego terminu zakończenia dochodzenia antymonopolowego. Czas trwania dochodzenia antymonopolowego zależy od szeregu czynników, w tym złożoności sprawy, stopnia, w jakim zainteresowane firmy współpracują z Komisją, oraz wykonywania prawa do obrony.
Źródło informacji: komunikat prasowy KE