Czy ponad 2,1 mld zł unijnego dofinansowania na realizację projektów transportowych posłuży rozwojowi Polski?
Fot. Gerd Altmann z Pixabay
Czy ponad 2,1 mld zł unijnego dofinansowania na realizację projektów transportowych posłuży rozwojowi Polski?
Fot. Gerd Altmann z Pixabay
MI: Ponad 2,1 mld zł unijnego dofinansowania na realizację projektów transportowych
Polska powtórzyła sukces w konkursie CEF Transport i po raz kolejny uzyskała wysokie dofinansowanie ze środków Instrumentu Łącząc Europę (CEF). 260 mln zł przyznano na budowę drogi ekspresowej S17 na odcinku Tomaszów Lubelski – Hrebenne, jako sposób na usprawnienie ruchu na przejściu granicznym Polska-Ukraina.
16 lipca 2024 r. Komitet Koordynacyjny CEF przyznał na realizację polskich projektów ponad 2,1 mld zł unijnego dofinansowania. Polskie podmioty konkurowały w naborze z zarządcami infrastruktury z całej Unii Europejskiej.
– Pozyskanie przez Polskę tak wysokiego unijnego dofinansowania to dowód na uznanie, jakim cieszą się nasze projekty transportowe w Europie. Dzięki tym środkom będziemy kontynuować modernizację i rozbudowę kluczowych połączeń kolejowych i drogowych, takich jak Rail Baltica czy S17, oraz inwestycje w portach morskich. Cieszy, że środki otrzymały trzy projekty z sektora kolejowego, o łącznej wartości dofinansowania ponad 1,7 mld zł, w tym realizowany przez spółkę CPK dotyczący przygotowania dokumentacji projektowej dla odcinka Sieradz Północny – Pleszew – Poznań. To kolejny krok w stronę nowoczesnej i zrównoważonej infrastruktury transportowej w Polsce – powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
Kontynuowany jest korzystny trend pozyskiwania funduszy na priorytetowe dla Polski działania transportowe, w tym kluczowe połączenie kolejowe z Litwą w ramach flagowego projektu unijnego – Rail Baltica oraz przedsięwzięcia kolejowe w centrum Polski dotyczące m.in. kolei dużych prędkości.
Dofinansowanie otrzymały także porty morskie, gdzie uznanie ekspertów zdobyły inwestycje w portach, służące zarówno wzrostowi dostępności globalnej Europy Środkowej, jak i rozwojowi działań prośrodowiskowych na Bałtyku.
Wsparcie uzyskał także projekt drogowy – droga ekspresowa S17 na odcinku Tomaszów Lubelski – Hrebenne, służący poprawie połączeń na linii Unia Europejska – Ukraina.
Ponad 1,7 mld zł dla polskich projektów kolejowych
Środki z konkursu CEF Transport otrzymały trzy projekty z sektora kolejowego, o łącznej wartości dofinansowania ponad 1,7 mld zł. Dwa projekty realizowane są przez PKP PLK i obejmują prace na linii kolejowej E 75 (Rail Baltica) na odcinku Białystok – Osowiec oraz prace na linii kolejowej nr 12 Skierniewice – Łuków (C-E20) na odcinku Skierniewice – Pilawa. Trzeci projekt, realizowany przez spółkę CPK, dotyczy przygotowania dokumentacji projektowej dla odcinka Sieradz Północny – Pleszew – Poznań w ramach korytarza Morze Północne-Morze Bałtyckie.
Blisko 160 mln zł na inwestycje w polskich portach morskich
Dofinansowanie Unii Europejskiej zostało przyznane na realizację dwóch projektów z sektora morskiego o łącznej wartości blisko 160 mln zł. Pierwszy projekt, realizowany przez Zarząd Morskiego Portu Police, obejmuje budowę węzła kolejowego dla Portu Police wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną w ramach budowy linii kolejowej nr 437 do Portu Morskiego Police. Drugi projekt, realizowany przez Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, dotyczy rozwoju infrastruktury portowej do odbioru odpadów ze statków w porcie morskim Świnoujście.
Budowa S17 Tomaszów Lubelski – Hrebenne z wysokim dofinansowaniem
Ponad 260 mln zł unijnego dofinansowania otrzymał także projekt Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad – budowa drogi ekspresowej S17 na odcinku Tomaszów Lubelski – Hrebenne, jako sposób na usprawnienie ruchu na przejściu granicznym Polska-Ukraina. Celem inwestycji jest zwiększenie dostępności transportowej Unii Europejskiej (w tym Polski) z Ukrainą.
Rozwój sektora lotniczego i transportu intermodalnego w ramach CEF
Środki z puli ogólnej konkursu CEF Transport w kwocie 7,8 mln zł zostały również przyznane projektom wielostronnym z sektora lotniczego oraz transportu intermodalnego: – „CP1 Deployment – Synchronised Modernisation of ATM (Part II)” oraz „inteGrated modeRnisation of the EuropEan Network for CNS” z udziałem Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, – „Predictable, Environmentally friendly and Advanced Curved Operations with Climate as Keyword” z udziałem Portu Lotniczego Wrocław i Portu Lotniczego Gdańsk, – „Removing interoperability barriers between entities in rail freight transport with a particular focus on intermodal transport”, który obejmuje udział wybranych terminali zlokalizowanych na terenie Polski.
We wrześniu 2024 r. planowane jest ogłoszenie ostatniego konkursu CEF Transport w ramach budżetu środków dostępnych w perspektywie 2021-2027. Przewidywany budżet konkursu to ponad 2,5 mld euro dostępne w procedurze konkursowej dla wszystkich państw członkowskich UE.
Źródło informacji: MI; PAP MediaRoom