Fot. Gerd Altmann z Pixabay
Fot. Gerd Altmann z Pixabay
Pakiet naruszeń prawa w lipcu: kluczowe decyzje KE, w tym cztery problemy dla Polski
Polska może mieć problemy związane z recyklingiem odpadów, usługami żeglugi powietrznej restrukturyzacją banków i podmiotami obsługującymi kredyty i nabywców kredytów.
W swoim regularnym pakiecie decyzji o naruszeniu Komisja Europejska podejmuje kroki prawne przeciwko państwom członkowskim, które nie wywiązują się ze swoich zobowiązań wynikających z prawa UE.
Decyzje te, obejmujące różne sektory i obszary polityki UE, mają na celu zapewnienie właściwego stosowania prawa UE dla dobra obywateli i przedsiębiorstw – podała wczoraj KE.
Najwięcej decyzji dotyczy obszaru „Środowisko”
Komisja wzywa np. HOLANDIĘ, AUSTRIĘ i SŁOWENIĘ do przestrzegania Ramowej Dyrektywy Wodnej, HOLANDIĘ do lepszej ochrony ptaka łąkowego – kulika wielkiego, WĘGRY do przestrzegania norm jakości powietrza, SŁOWACJĘ do zapewnienia prawidłowego zbierania i oczyszczania ścieków komunalnych.
Jest też wezwanie skierowane do wszystkich państw członkowskich – w tym Polski – do osiągnięcia celów w zakresie zbiórki i recyklingu odpadów.
KE podaje:
„Na podstawie najnowszych dostępnych danych zgłoszonych przez Państwa Członkowskie, wszystkie nie spełniły kilku celów w zakresie zbiórki i recyklingu odpadów określonych w obowiązujących przepisach UE dotyczących odpadów. Dyrektywa ramowa w sprawie odpadów ( dyrektywa 2008/98/WE w sprawie odpadów zmieniona dyrektywą (UE) 2018/851 ) ustala prawnie wiążące cele dotyczące przygotowania do ponownego użycia i recyklingu odpadów komunalnych. Bułgaria, Czechy, Dania, Hiszpania, Francja, Chorwacja, Włochy, Cypr, Łotwa, Litwa, Węgry, Malta, Polska, Portugalia, Rumunia, Słowacja, Finlandia i Szwecja nie osiągnęły celu 50% na rok 2020 dotyczącego przygotowania do ponownego użycia i recyklingu odpadów komunalnych (takich jak papier, metal, plastik i szkło).
Równocześnie dyrektywa w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych ( dyrektywa 94/62/WE zmieniona dyrektywą (UE) 2018/852 ) ma zastosowanie do wszystkich opakowań dystrybuowanych na rynku europejskim oraz wszelkich powstałych odpadów opakowaniowych, niezależnie od miejsca ich wykorzystania.
Do 31 grudnia 2008 r. wymagano, aby od 55% do 80% wszystkich odpadów opakowaniowych zostało poddanych recyklingowi. Ustanowione cele recyklingu różnych materiałów obejmują 60% dla szkła, 60% dla papieru i tektury, 50% dla metali, 22,5% dla tworzyw sztucznych i 15% dla drewna, ale wiele z tych celów nie zostało osiągniętych.
Ponadto dyrektywa w sprawie zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego (WEEE) (Dyrektywa 2012/19/UE zmieniona dyrektywą (UE) 2024/884 wymaga oddzielnego zbierania i właściwego przetwarzania ZSEE oraz ustala cele dotyczące ich zbierania, odzysku i recyklingu. Minimalny wskaźnik zbierania, który państwa członkowskie muszą osiągnąć corocznie, wynosi 65% średniej masy sprzętu elektrycznego i elektronicznego wprowadzonego do obrotu w ciągu trzech poprzednich lat w danym państwie członkowskim lub alternatywnie 85% ZSEE wytworzonego na terytorium danego państwa członkowskiego. Większość państw członkowskich nie zebrała wystarczającej ilości ZSEE oddzielnie, w związku z czym nie osiągnęła unijnego celu w zakresie zbierania.
Państwa członkowskie powinny zwiększyć swoje wysiłki wdrożeniowe w celu spełnienia wyżej wymienionych obowiązków. W tym względzie państwa członkowskie mogłyby polegać na zaleceniach dla poszczególnych krajów określonych w sprawozdaniu wczesnego ostrzegania dotyczącym odpadów z 2023 r. Pomoże to również państwom członkowskim w osiągnięciu nadchodzących celów na lata 2025, 2030 i 2035, ustanowionych w ostatnich zmianach przepisów UE dotyczących odpadów.
Komisja wysyła zatem listy z formalnym zawiadomieniem do każdego z 27 państw członkowskich, które mają teraz dwa miesiące na odpowiedź i zajęcie się niedociągnięciami zgłoszonymi przez Komisję. W przypadku braku zadowalających odpowiedzi Komisja może zdecydować o wydaniu uzasadnionych opinii.
Mobilność i transport
Komisja wzywa 17 państw członkowskich – w tym Polskę – do prawidłowego stosowania systemu oceny skuteczności działania i opłat za usługi żeglugi powietrznej.
Komisja Europejska podjęła decyzję o wszczęciu postępowania w sprawie naruszenia przepisów, wysyłając pisma z formalnym zawiadomieniem za nieprawidłowe stosowanie niektórych przepisów jednolitego europejskiego obszaru powietrznego (SES) w zakresie systemu efektywności i opłat za usługi żeglugi powietrznej. Rozporządzenia w sprawie jednolitego europejskiego obszaru powietrznego ( rozporządzenie (WE) nr 549/2004 i rozporządzenie (WE) nr 550/2004 ) wymagają od państw członkowskich proporcjonalnego podziału wspólnych kosztów między trasowymi i terminalowymi służbami żeglugi powietrznej na podstawie przejrzystej metodologii. Państwa członkowskie muszą również uwzględnić w swoich planach skuteczności działania systemy zachęt w celu wsparcia realizacji celów w zakresie skuteczności działania. Zidentyfikowane problemy dotyczą niewłaściwego poziomu lub podziału kosztów pobieranych od linii lotniczych, a także niewystarczających zachęt finansowych dla dostawców usług. Nieprawidłowe wdrażanie przepisów UE wpływa nie tylko na przychody dostawców usług żeglugi powietrznej, ale również na poziom opłat uiszczanych przez linie lotnicze jako klientów tych dostawców usług. Komisja wysyła zatem pismo z formalnym zawiadomieniem do tych 17 państw członkowskich, które mają teraz dwa miesiące na odpowiedź i zajęcie się niedociągnięciami zgłoszonymi przez Komisję. W przypadku braku zadowalającej odpowiedzi Komisja może podjąć decyzję o wydaniu uzasadnionej opinii.
Dwa problemy bankowe
Po pierwsze Komisja wzywa 9 państw członkowskich – w tym Polskę – do dokończenia transpozycji do prawa krajowego zmian w dyrektywie w sprawie naprawy i restrukturyzacji banków.
To wezwanie do usunięcia uchybienia za niepełną transpozycję zmian w dyrektywie w sprawie naprawy i restrukturyzacji banków ( dyrektywa 2014/59/UE , „BRRD”), wprowadzonych rozporządzeniem (UE) 2022/2036, które dotyczą ostrożnościowego traktowania globalnych instytucji o znaczeniu systemowym oraz zdolności do absorbowania strat i rekapitalizacji grup bankowych. Zmiany wprowadzone rozporządzeniem (UE) 2022/2036 do BRRD są ważne dla zapewnienia pełnego dostosowania w UE do standardów Rady ds. Stabilności Finansowej dotyczących całkowitej zdolności absorpcji strat (TLAC) dla globalnych instytucji o znaczeniu systemowym (G-SII). W szczególności zmiany te są konieczne dla właściwego odzwierciedlenia ekspozycji unijnych G-SII na ich spółki zależne zlokalizowane w państwach trzecich oraz dla dalszej poprawy zdolności największych grup bankowych UE do wytrzymywania wstrząsów finansowych. Ponadto zmiany powinny osiągnąć pełną harmonizację ostrożnościowego traktowania zasobów wewnętrznych na potrzeby absorpcji strat i rekapitalizacji podmiotów pośredniczących w grupie bankowej, co jest ważne dla możliwości rozwiązania banków.
W przypadku braku transpozycji tych technicznych, ale ważnych środków, nie będzie możliwe osiągnięcie niezbędnego poziomu harmonizacji w ujednoliconych ramach UE dla sektora bankowego. Komisja wysyła zatem pismo z formalnym zawiadomieniem do Bułgarii, Hiszpanii, Włoch, Cypru, Litwy, Austrii, Polski, Portugalii i Słowacji, które mają teraz dwa miesiące na odpowiedź i zajęcie się niedociągnięciami zgłoszonymi przez Komisję. W przypadku braku zadowalającej odpowiedzi Komisja może zdecydować o wydaniu uzasadnionej opinii – podaje KE.
Drugi bankowy problem zaszedł najdalej: tu KE grozi już Polsce skierowaniem sprawy do Trybunału Sprawiedliwości.
Otóż Komisja wzywa 12 państw członkowskich – w tym Polskę – do dokończenia transpozycji do prawa krajowego dyrektywy w sprawie podmiotów obsługujących kredyty i nabywców kredytów. Komisja Europejska podjęła decyzję o wysłaniu uzasadnionych opinii do tych państw w związku z niepełną transpozycją dyrektywy w sprawie podmiotów obsługujących kredyty i nabywców kredytów.
Jak podano, głównym celem dyrektywy 2021/2167 jest umożliwienie podmiotom obsługującym kredyty i nabywcom kredytów działania na skalę całej Unii Europejskiej, przy jednoczesnym zdecydowanym zabezpieczeniu praw kredytobiorców. Dyrektywa wymaga na przykład, aby nabywcy kredytów i podmioty obsługujące kredyty działali w dobrej wierze, uczciwie i profesjonalnie wobec kredytobiorców oraz komunikowali się z nimi w sposób, który nie stanowi nękania, przymusu ani bezprawnego wpływu.
W związku z tym Komisja postanowiła wydać uzasadnioną opinię Belgii, Bułgarii, Hiszpanii, Włochom, Cyprowi, Litwie, Węgrom, Holandii, Austrii, Polsce, Portugalii i Finlandii, które mają teraz dwa miesiące na odpowiedź i podjęcie niezbędnych środków. W przeciwnym razie Komisja może podjąć decyzję o skierowaniu spraw do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
Czytaj też: