
W zawiadomieniach wskazano na niedopełnienie obowiązku zapewnienia celowego i gospodarnego wydatkowania środków publicznych.
Fot. Jerzy Górecki z Pixabay
W zawiadomieniach wskazano na niedopełnienie obowiązku zapewnienia celowego i gospodarnego wydatkowania środków publicznych.
Fot. Jerzy Górecki z Pixabay
Rządowe kampanie społecznie – NIK zawiadamia prokuraturę
W wyniku kontroli „Wykorzystywanie przez administrację publiczną kampanii społecznych jako narzędzi komunikowania” przeprowadzonej przez Delegaturę NIK w Poznaniu w czterech urzędach centralnych (Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Ministerstwie Finansów, Ministerstwie Zdrowia i Ministerstwie Klimatu i Środowiska), NIK przygotowała cztery zawiadomienia do prokuratury o podejrzeniu popełnienia przestępstw.
Zawiadomienia dotyczą popełnienia czynów zabronionych, polegających na przekroczeniu uprawnień lub niedopełnieniu obowiązków przez sześciu funkcjonariuszy publicznych, działających przez to na szkodę interesu publicznego (w art. 231 § 1 kk).
W zawiadomieniach wskazano na niedopełnienie obowiązku zapewnienia celowego i gospodarnego wydatkowania środków publicznych (wynikającego z art. 44 ust. 3 pkt 1 ppkt a i b ustawy o finansach publicznych) przy realizacji w latach 2020-2023 kampanii społecznych:
- „Zwroty, które cieszą”, na którą Kancelaria Prezesa Rady Ministrów i Ministerstwo Finansów niegospodarnie wydały ponad 7,3 mln zł. Celem kampanii było wyjaśnienie obywatelom przyczyn wysokich zwrotów podatku dochodowego za 2022 r. oraz utrzymanie wysokiego poziomu zadowolenia społecznego, wynikającego z otrzymania zwrotu.
- „Liczy się Polska”, na którą Kancelaria Prezesa Rady Ministrów wydatkowała niegospodarnie ponad 6 mln zł, a jej celem była m.in. poprawa nastrojów społecznych po pandemii koronawirusa i podtrzymanie pozytywnej opinii o dysponowaniu przez rząd środkami unijnymi oraz przekonanie społeczeństwa o potrzebie zabiegania o pozyskanie nowych środków z unijnego Funduszu Odbudowy.
W przypadku tych kampanii zarzuty Izby dotyczą niecelowego i niegospodarnego realizowania kampanii.
- „STOP-COVID – ProteGO Safe” realizowanej w trakcie trwania pandemii koronawirusa, na kontynuowanie której Kancelaria Prezesa Rady Ministrów niegospodarnie wydatkowała ponad 2 mln zł.
W tym przypadku, pomimo, że I tura kampanii nie przyniosła oczekiwanego rezultatu, wydatkowano kolejne 2,5 mln zł ze środków publicznych na dalsze działania komunikacyjne.
Cztery zawiadomienia do prokuratury przygotowane przez Izbę obejmują niedopełnienie obowiązków przez sześciu funkcjonariuszy publicznych, reprezentujących Kancelarię Prezesa Rady Ministrów i Ministerstwo Finansów.
Źródło informacji: NIK