PAP - Kadr z filmu
PAP - Kadr z filmu
Specjaliści od prądu i ciepła ruszają z kampanią „Energia naprawdę”
Czy potrafimy odczytać wszystkie informacje zawarte w rachunkach za prąd? Dlaczego wierzymy na słowo, że ceny ogrzewania w innych krajach są niższe niż w Polsce?
Polskie Towarzystwo Elektrociepłowni Zawodowych (PTEZ) inauguruje kampanię społeczno-edukacyjną „Energia naprawdę”, która ma zwiększyć wiedzę Polaków na temat energetyki i ciepłownictwa, a przede wszystkim przeciwdziałać rozpowszechnianiu nieprawdziwych informacji na ich temat.
Fałszywe informacje, także na temat kluczowej gałęzi polskiej gospodarki, jaką jest energetyka, szybko, czasem w sposób celowy i zorganizowany, rozpowszechniane są w internecie oraz w innych mediach. Ich wpływ na opinię publiczną może być duży, co powoduje problemy w funkcjonowaniu państwa.
Podczas briefingu w trakcie Krynica Forum poinformowano, że z badania przeprowadzonego na zlecenie PTEZ wynika, iż ponad pół miliona sprawdzonych wpisów w internecie na temat sektora energetycznego powielało nieprawdę.
– Jednym z najczęściej powielanych wątków jest przedstawianie mapek, które pokazują ceny energii na rynku SPOT. Mają one obrazować rzekome obciążenie Polaków kosztami zakupu energii, chociaż w Polsce, w porównaniu z innymi krajami Unii Europejskiej, mamy jedne z najniższych cen prądu przeznaczonego dla gospodarstw domowych – mówi Dorota Jeziorowska, dyrektor PTEZ.
Wyszukiwanie i dementowanie fałszywych informacji to domena Polskiej Agencji Prasowej (PAP), która w ramach projektu #FakeHunter od kilku lat zajmuje się ściganiem fake newsów. PAP wraz z Agencją Rynku Energii i Polskim Komitetem Energii Elektrycznej pomoże PTEZ poprzez stworzenie specjalnej platformy na stronie Energianaprawde.pl, za pomocą której będzie można zgłaszać fałszywe informacje.
Drugi aspekt kampanii to działania edukacyjne.
– Wiedza na temat rynku elektroenergetycznego jest niezwykle ważna, aby miała miejsce społeczna akceptacja tego, co się na nim dzieje. Chociażby faktura za prąd. Mało użytkowników jest w stanie powiedzieć, o co chodzi w różnych pozycjach na niej wymienionych. Podobnie rzecz się ma z technologiami, które są stosowane w firmach z tego sektora – mówi Przemysław Kołodziejak, wiceprezes ds. operacyjnych PGE i przewodniczący Rady Kampanii.
Pracy w tym zakresie jest dużo, bo – jak wynika z badania ARC Rynek i Opinia – jedynie 25 proc. Polaków potrafi odpowiedzieć na pytanie, czym jest pakiet Fit for 55, kluczowy dokument dla przyszłości energetyki w krajach UE.
Również 25 proc. badanych nie wie, jakie są główne źródła energii w Polsce, a 34 proc. respondentów nie jest w stanie określić, ile energii elektrycznej średnio zużywa rocznie gospodarstwo domowe.
PTEZ od ponad 30 lat wspiera i integruje branżę wytwórców ciepła i energii elektrycznej.
Źródło informacji: PAP MediaRoom