Scroll Top
Fot. Erwin z Pixabay walizka euro

Czy realizacja obecnego Planu Strategicznego dla WPR rozwiąże wszystkie problemy rolników?
Fot. Erwin z Pixabay

Czy realizacja obecnego Planu Strategicznego dla WPR rozwiąże wszystkie problemy rolników?
Fot. Erwin z Pixabay

This is heading

22 wnioski o zmianę w WPR

Tyle wniosków postulujących zmiany wystosowała KRIR do MRiRW w maju – i ma odpowiedź.

Stanowisko KRIR w sprawie koniecznych zmian wspólnej polityki rolnej i polityki krajowej dotyczącej rolnictwa przyjęto podczas IV posiedzenia KRIR VII kadencji w dniu 23 maja 2024 r.

Odpowiedź MRiRW jest z 11 lipca. I nie wynika z niej, aby ministerstwo rolnictwa szykowało jakieś zmiany.

  1. Ochrona rynku europejskiego przed napływem artykułów rolno-spożywczych z krajów trzecich, które nie przestrzegają tych samych co w Europie standardów (…).

Jak wynika z odpowiedzi – ochrona taka już jest. „Artykuły rolno-spożywcze importowane z krajów trzecich muszą spełniać wymogi unijne lub ekwiwalentne do unijnych w obszarze bezpieczeństwa żywności i zdrowia” – a kontrole nie wykazały, aby ich nie spełniały.

  1. Wprowadzenie na poziomie UE sankcji na wszelkie artykuły rolno-spożywcze z Rosji i Białorusi – solidarnie, we wszystkich krajach UE.

„22 marca 2024 r. KE zaproponowała podniesienie ceł na przywóz do UE zbóż (w tym pszenicy i kukurydzy), nasion oleistych i produktów pochodnych z Rosji i Białorusi oraz wykluczenie ww. produktów z tych krajów z dostępu do unijnych kontyngentów taryfowych (TRQ). Rozporządzenie w tej sprawie zostało zatwierdzone przez Radę UE 30 maja 2024 r. i wejdzie w życie (na terenie całej UE) 1 lipca 2024 r.” – podało ministerstwo podkreślając, że ten import (oraz granulatu z wysłodków buraczanych i suszonego grochu) stanie się nieopłacalny.

  1. Uregulowanie wymiany handlowej produktami rolno-spożywczymi z Ukrainą na poziomie wartości z roku 2021 (przed wojną) i z pełnym przestrzeganiem wymogów obowiązujących w krajach UE.

„6 czerwca 2024 r., weszło w życie rozporządzenie 2024/1392(2) przedłużające autonomiczne środki handlowe (ATM) w imporcie z Ukrainy o kolejny rok. Dzięki zabiegom m.in. Polski, w rozporządzeniu 2024/1392 przewidziano korzystniejsze postanowienia dot. mechanizmów ochronnych niż w poprzednich latach” – podaje MRiRW i zapewnia, że potem „relacje handlowe z Ukrainą mają wrócić do zasad wynikających z Układu o Stowarzyszeniu UE-Ukraina, czego Polska domagała się od dawna. (…) Na forum unijnym rozpoczynają się rozmowy dotyczące przeglądu Umowy Stowarzyszeniowej pomiędzy UE a Ukrainą z 2014 r. MRiRW dąży do tego, aby konkurencyjność polskich rolników została utrzymana. Prezentujemy stanowisko, aby w przyszłym porozumieniu zawarto bilateralną klauzulę ochronną, która umożliwiałaby szybką i adekwatną reakcję w przypadku pojawienia się zagrożeń związanych z nadmiernym i zbyt tanim importem. Ponadto prezentujemy stanowisko, że preferencje dla UA w dostępie do rynku unijnego powinny być uwarunkowane dostosowaniem prawa ukraińskiego w zakresie standardów produkcji do prawodawstwa unijnego”.

  1. Urealnienie cen interwencyjnych na podstawowe produkty rolne w KE i prowadzenie skupu interwencyjnego.

„W toku ostatnich debat nad WPR na forum Unii Europejskiej Polska kilkukrotnie postulowała o zmianę przepisów unijnych w celu uaktualnienia cen interwencyjnych przypominając, że publiczne zakupy stanowiły w przeszłości istotny oraz realny mechanizm unijnej siatki bezpieczeństwa. (…) Ponadto Polska przedstawia także stanowisko, że w ramach rozporządzenia o wspólnej organizacji rynków produktów rolnych jest możliwość uruchamiania środków kryzysowych i ich finansowania z rezerwy rolnej. Biorąc pod uwagę, że nie nastąpiła zmiana cen interwencyjnych i interwencja publiczna praktycznie nie funkcjonuje, zapobieganie i przeciwdziałanie kryzysom o charakterze rynkowym powinno być priorytetowym motywem wykorzystania rezerwy rolnej” – to odpowiedź MRiRW.

  1. Wycofanie przepisów o odnowieniu siedlisk przyrodniczych.

W tym zakresie MRiRW też jest za i „zgłaszało negatywne stanowisko wobec trudnych do zrealizowania przez rolników celów dotyczących odtworzenia ekosystemów rolniczych, w szczególności: odtwarzania osuszonych torfowisk, zwiększenia liczebności ptaków i motyli, krajobrazu rolniczego oraz odsetka gruntów rolnych z elementami krajobrazu o wysokiej różnorodności”. Prace nad rozporządzeniem trwają.

Czytaj też:

https://polskarola.pl/rolnictwo/szykuje-sie-krajowy-plan-odbudowy-zasobow-przyrodniczych/

  1. Całkowite wycofanie po 2030 r. ugorowania (GAEC 8).

„Polska nie ma możliwości samodzielnego podejmowania decyzji w tym zakresie. Aktualnie trwają dyskusje nad przyszłością WPR po 2027 r. Niemniej jednak jest to początkowy etap prac i na tę chwilę nie ma jeszcze szczegółowych propozycji odnośnie do brzmienia przepisów po 2027 r.”

  1. Nowe uregulowanie w zakresie zmniejszania stosowania środków ochrony roślin (określić średnie zużycie środków ochrony roślin w UE i odnieść do niego zmniejszenie zużycia w danym kraju) oraz konieczność szybszego wprowadzania zamienników wycofywanych substancji aktywnych środków ochrony roślin.

„Polska od początku prac nad projektem jednoznacznie i konsekwentnie sprzeciwiała się jego założeniom, a także prowadziła aktywnie działania na poziomie organów Unii Europejskiej w tym zakresie. Działania te prawdziwie przyczyniły się do zatrzymania prac nad projektem – 6 maja 2024 r., ogłoszona została w Dzienniku Urzędowym UE informacja o wycofaniu projektu”.

  1. Zwiększenie limitu pomocy de minimis na poziomie krajowym i na poziomie gospodarstwa.

„Polska wraz z innymi krajami Unii Europejskiej wystąpiła do Komisji UE o zwiększenie limitów pomocy de minimis w rolnictwie zarówno krajowego, jak i indywidualnego dla producenta rolnego do wysokości 50 tys. euro w okresie trzech lat podatkowych”, prace trwają.

Czytaj też:

https://polskarola.pl/rolnictwo/komisja-europejska-szykuje-zmiany-w-de-minimis/

  1. Uruchomienie kredytów preferencyjnych dla rolników oraz stworzenie możliwości konsolidacji i restrukturyzacji kredytów udzielonych rolnikom z możliwością spłaty na 25 lat i oprocentowaniem 1% oraz przywrócenie płynności finansowej gospodarstwom.

Odpowiadając na ten postulat MRiRW podało tylko informację o tym, jakie są aktualne możliwości zaciągania kredytów.

  1. Określenie na poziomie krajowym na nowo definicji aktywnego rolnika.

MRiRW przypomniało, jak aktualnie sprawdzana jest aktywność rolnika.

  1. Dofinansowanie z budżetu krajowego do maksymalnego dopuszczonego poziomu przez UE II filara WPR

„W przypadku PS WPR 2023-2027 minimalna (uwzględniając zróżnicowanie regionalne) stawka współfinansowania określona w przepisach UE wynosiła ok. 24%, natomiast zastosowana w Planie stawka współfinansowania wynosi ok. 40%. W toku przygotowywania kolejnego programu rozwoju obszarów wiejskich na lata 2028-2034, MRiRW również będzie zabiegać w MF o podwyższony poziom” – zapewniono.

  1. Umożliwienie dofinansowania odsetek do kredytów inwestycyjnych z II filara WPR.

„Wsparcie FGR Plus nie będzie mogło być przeznaczone na konsolidację kredytów, jednak możliwe jest uzyskanie dotacji na spłatę odsetek do kredytu (inwestycyjnego i/lub obrotowego) przez okres 2 lat przy spełnieniu określonych warunków (…)” – podano, odsyłając do BGK po szczegóły.

  1. Zmniejszenie obciążeń administracyjnych dla rolników korzystających z płatności bezpośrednich i innych działań w ramach WPR i innych, w tym zlikwidowanie absurdów administracyjnych.

Wszyscy już się starają, w szczególności UE, MRiRW i ARiMR.

  1. Zmniejszenie kontroli gospodarstwa rolniczych. Prowadzenie gospodarstwa rolnego podlega największej liczbie kontroli ze wszystkich rodzajów prowadzanych działalności w gospodarce kraju.

„Korzystanie z programów pomocowych i wykorzystywanie środków publicznych wymaga szczególnych procedur zapewniających bezpieczeństwo, racjonalność i efektywność ich wydatkowania. (…) W zakresie swoich właściwości ARiMR kieruje się zasadą, aby kontrole urzędowe nie obciążały producentów rolnych w większym zakresie niż jest to konieczne dla zapewnienia bezpieczeństwo fitosanitarnego kraju oraz bezpieczeństwa produkowanej żywności” – wyjaśniono.

  1. Podjęcie działań mających na celu wzmocnienie pozycję rolnika w łańcuchu rolnospożywczym wobec podmiotów takich jak sieci detaliczne oraz koncerny, m.in. produkujące nawozy, zakłady przetwórcze.

Na ten postulat odpowiedź jest krótka i odsyłająca do UOKiK, bo „W Polsce wprowadzono kompleksowe rozwiązania legislacyjne mające ma celu wyeliminowanie nieuczciwych praktyk handlowych przez firmy handlowe i przetwórcze oraz poprawę relacji w łańcuchu dostaw produktów rolno-spożywczych”.

  1. Określenie polityki rolnej dla rozwoju gospodarstw produkcyjnych i pomocy socjalnej dla małych gospodarstw.

Tu znów MRiRW oparło się dzielnie sugestii, jako takiej polityki nie było: „Plan Strategiczny dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027 adresowany jest do szerokiego grona odbiorców, w tym do rolników prowadzących gospodarstwa rolne” – podano odważnie, omawiając istniejące propozycje adresowane do małych i dużych gospodarstw.

  1. Określenie wsparcia dla gospodarstw hodowlanych poprzez program odbudowy produkcji trzody chlewnej i bydła.

Schemat odpowiedzi – jak wyżej.

  1. Umożliwienie dywersyfikacji dochodów rolników poprzez kredyty preferencyjne na inwestycje w energię odnawialną przy jednoczesnym przeznaczeniu środków z KPO na modernizację linii energetycznych na obszarach wiejskich oraz uregulowanie kwestii instalacji fotowoltaicznych na gruntach rolnych.

Tu MRiRW wyraźnie nie zrozumiało pytania, odpowiadając tylko tyle: „Wzrost konkurencyjności polskich gospodarstw rolnych jest jednym z najważniejszych celów, który jest realizowany w ramach Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027. Zgodnie z oceną potrzeb, dla realizacji tego celu, wymagane jest również ułatwienie w dostępie do kapitału, w tym kapitału dla młodych rolników. Interwencje w gospodarstwach rolnych zwiększające konkurencyjność (dotacje) są skierowane do rolników prowadzących działalność rolniczą w gospodarstwie o powierzchni UR nie przekraczającej 300 ha oraz o wielkości ekonomicznej 25-250 tys. euro.”

  1. Natychmiastowa zmiana systemu określania i zgłaszania suszy w rolnictwie.

Odpowiedź odnosi się tylko do sytuacji obecnej i przyznaje: „Zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 stycznia 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu i sposobów realizacji niektórych zadań ARiMR do szacowania strat spowodowanych przez suszę w produkcji rolnej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarskich(9) służy publiczna aplikacja <zgłoś szkodę rolniczą>. Sposób szacowania suszy oraz algorytm jej obliczania w aplikacji publicznej są zgodne z przepisami § 13zzd tego rozporządzenia.”

  1. Zmiana w systemie ubezpieczeń roślin uprawnych i zwierząt gospodarskich dofinansowywanych z budżetu państwa, w tym:

– aby zakłady ubezpieczeniowe ubezpieczające z systemem dopłat miały jednakowe

Ogólne Warunki Ubezpieczeń (OWU),

–  skrócenie okres karencji z 14 do 7 dni,

– uregulowanie na nowo systemu ubezpieczeń upraw wysokokosztowych oraz zwierząt.

Tu odpowiedź zaskakuje: MRiRW podpisało umowy z zakładami ubezpieczeniowymi i nie ma „wpływu na decyzje podejmowane przez zakłady ubezpieczeń, które kształtują portfel ubezpieczeniowy zgodnie z przyjętą przez siebie polityką finansową”.

  1. Uporządkowanie spraw dotyczących odszkodowań za szkody zwierząt prawnie chronionych jak żurawie, czaple, kormorany, krukowate, gęsi, bobry, łosie i wilki oraz szkód łowieckich powodowanych przez zwierzynę łowną.

Znów niewłaściwy adresat, jak się okazuje. Temat podlega Ministerstwu Klimatu i Środowiska.

„Właściwym do w tej kwestii jest kierujący tym działem administracji rządowej minister klimatu i środowiska. Sprawa szkód wyrządzanych przez ptaki była przedmiotem prac zmierzających do opracowania projektu ustawy regulującej kwestię odszkodowań za te szkody”, a ustawa o ochronie przyrody już zawiera regulacje umożliwiające rozszerzenie gatunków zwierząt chronionych wyrządzających szkody.

  1. Przygotowanie i wprowadzenie programu w zakresie gospodarowania wodą i systemami melioracyjnymi na cele rolnicze.
  2. Tu też jedyną odpowiedzią jest przegląd aktualnego PS dla WPR.

Czyżby nowe MRiRW nie miało żadnych nowych pomysłów na ulżenie bolączkom rolników?

Posty powiązane

error: Content is protected !!