
Fot. Steve Buissinne z Pixabay
Fot. Steve Buissinne z Pixabay
Energię dostarczy rolnictwo?
Projekt ustawy o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz niektórych innych ustaw ma na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej – podaje rząd i powołując się na zagrożenie karami chce prędkiego uchwalenia zmian.
Jak zapowiada rząd w złożonym w Sejmie projekcie, nowelizacja ustawy z 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych ma pozwolić na rozwój krajowego sektora, w szczególności paliw alternatywnych, np. biometanu i innych niskoemisyjnych alternatyw, np. energii elektrycznej z OZE – spowoduje szybsze wypieranie obecnie wykorzystywanych importowanych paliw kopalnych.
Są do wykorzystania dwie możliwości: rozwój paliw alternatywnych (np. biometanu), a także m.in. energii elektrycznej z OZE.
Bioetanol
Jak podano, krajowi wytwórcy bioetanolu dysponują łączną mocą wytwórczą na poziomie około 1 165 mln litrów rocznie, tj. ok. 906 tys. ton rocznie, której wykorzystanie zależy od wielu czynników: dostępności i cen surowców do produkcji, zapotrzebowania ze strony odbiorców, aktywności importerów. Szansą na poprawienie stopnia wykorzystania krajowych mocy wytwórczych bioetanolu jest ustanowiony od dnia 1 stycznia 2024 r. obowiązek zwiększenia udziału biokomponentów w benzynach silnikowych 95-oktanowych skutkujący efektywnym wprowadzeniem do sprzedaży 95-oktanowej benzyny o oznaczeniu E10, która zawiera do 10 % bioetanolu.
Zgodnie ze wskazaniem dyrektywy RED II projekt ustawy zakłada ścieżkę dojścia dla biokomponentów zaawansowanych zużywanych w transporcie od poziomu 1% w 2025 r. do 3,5% w docelowym 2030 r.
Energia elektryczna z OZE
Cele OZE w transporcie mogą być realizowane także przez wykorzystanie energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii.
Zgodnie z przepisami dyrektywy RED II Rzeczpospolita Polska, jako kraj członkowski UE, jest obowiązana do osiągnięcia w 2030 r. co najmniej 14-procentowego udziału OZE w końcowym zużyciu energii w sektorze transportu – drogowego i kolejowego.
Projekt przewiduje zaliczenie energii elektrycznej ze źródeł OZE zawartej w energii wykorzystywanej w transporcie do realizacji celu OZE w transporcie oraz określenie zasad jej rozliczania.
W celu zapewnienia realizacji 14% celu określonego dyrektywą 2018/2001 w projekcie ustawy zostaną wprowadzone mechanizmy ułatwiające zastosowanie energii elektrycznej wyprodukowanej z odnawialnych źródeł energii w rozliczeniu NCW przez podmioty zobowiązane.
Jednocześnie dyrektywa RED II dla biokomponentów i biopaliw tradycyjnych, tj. pozyskiwanych z surowców spożywczych lub pastewnych, zawartych w paliwach stosowanych we wszystkich rodzajach transportu ustanowiła limit, w ramach którego państwa członkowskie mogą je uwzględniać w realizacji minimalnego udziału. Udział tradycyjnych biokomponentów i biopaliw nie może przekraczać o więcej niż o 1 punkt procentowy ich udziału w końcowym zużyciu energii w sektorach transportu – drogowego i kolejowego osiągniętego w referencyjnym roku 2020.
Realizacja unijnych wymogów
Jak przypomniano, w opublikowanym przez Komisję Europejską w grudniu 2019 r. Europejskim Zielonym Ładzie dekarbonizacja sektora transportowego stanowi jeden z filarów transformacji energetycznej i przejścia na gospodarkę niskoemisyjną. Do 2050 r. na poziomie europejskim założono redukcję emisji gazów cieplarnianych w transporcie o 90%. Operacjonalizację Europejskiego Zielonego Ładu – m.in. w zakresie dekarbonizacji transportu – ma zapewnić pakiet legislacyjny „Fit for 55”, opublikowany przez KE 14 lipca 2021 r., a także wprowadzona rewizja dyrektywy RED II.
Proponowane zmiany przyczynią się do realizacji wymagań dyrektywy RED II, ograniczą negatywny wpływ sektora paliw i transportu na środowisko, co jest kluczowe dla osiągnięcia faktycznej poprawy jakości powietrza oraz wykazania realizacji celów w zakresie redukcji emisji ogółem.
W analizowanej perspektywie, tj. do 2030 r., w związku z upowszechnianiem się stosowania w transporcie odnawialnej energii elektrycznej oraz ze stosowaniem paliw gazowych, np. biometanu, a w przyszłości także innych paliw odnawialnych, biowodoru, można spodziewać się ograniczenia poziomu konsumpcji paliw transportowych, w tym tych z przerobu ropy naftowej. Zakładane istotne zwiększenie stosowania energii elektrycznej w sektorze transportu wpłynie w analizowanej perspektywie na strukturę zużycia paliw ciekłych, będących bazą dla dalszej możliwości stosowania biokomponentów i biopaliw ciekłych – w szczególności estrów i bioetanolu – podano.