Scroll Top
drobniaki Fot. Maria Moczydlak z Pixabay

FOR będzie pomagał rolnikom – ale tylko w ramach limitu de minimis.
Fot. Maria Moczydlak z Pixabay

FOR będzie pomagał rolnikom – ale tylko w ramach limitu de minimis.
Fot. Maria Moczydlak z Pixabay

Fundusz Ochrony Rolnictwa w ramach de minimis

Mający rok Fundusz Ochrony Rolnictwa okazuje się mniej kosztowny, niż przewidywano. Mimo to zadziała tylko w granicach limitu de minimis.

„Przygotowany został projekt ustawy o zmianie ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa, w którym zaproponowano, aby po wygaśnięciu notyfikacji programu pomocy po 11 lipca 2024 r. wypłacanie producentom rolnym rekompensat następowało w formie pomocy de minimis w rolnictwie” – podał 22 lipca w odpowiedzi na interpelację poselską wiceminister rolnictwa Michał Kołodziejczak.

I miał rację.

2 sierpnia MRiRW na stronie internetowej Rządowego Centrum Legislacji zamieściło projekt ustawy o zmianie ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa.

Na opinie i uwagi ministerstwo czeka do 14 sierpnia 2024 r. Czas więc nagli, a nawet minął – ustawa ma wejść w życie dwa tygodnie po opublikowaniu, a wprowadza zmiany już od 1 lipca.

Ważne zmiany, bo włączenie FOR w ramy de minimis to niejedyna wprowadzana projektem nowość.

I może nawet nie najważniejsza, zwłaszcza z punktu widzenia podmiotów skupujących.

Skupujący górą?

„Podmioty skupujące oraz ich zrzeszenia i organizacje zgłaszają swoje niezadowolenie wobec nałożonego na nich ustawowego obowiązku w zakresie deklarowania, naliczania i wpłacania na rachunek Funduszu Ochrony Rolnictwa należności w kwocie 0,125% wartości skupionych produktów rolnych w cenach netto” – podano w uzasadnieniu i postanowiono ulżyć skupującym.

Dotyczą ich ważne zmiany:

– zmniejszenie kwot wpłacanych należności do kwoty wynikającej z pomnożenia zmniejszonego współczynnika z 0,125% do 0,07% wartości skupionych produktów rolnych w cenach netto,

– ograniczenie składanych deklaracji i terminu wpłacania należności na rachunek Funduszu Ochrony Rolnictwa do rocznych deklaracji i jednorazowych wpłat na rachunek do dnia 31 stycznia roku następnego po roku rozliczeniowym (kalendarzowym),

– rezygnacja z nakładania kar za brak złożenia przez podmioty skupujące deklaracji; sankcje będą dotyczyły wyłącznie braku wpłat należności na rachunek FOR,

– zmniejszenie kwoty wolnej od wpłat z dwudziestokrotności do pięciokrotności wysokości kosztów upomnienia w postępowaniu egzekucyjnym w administracji; ta kwota należności zaliczana będzie na poczet wpłat na Fundusz za kolejny rok, w którym wysokość kwoty należnej przekroczyła pięciokrotność wysokości kosztów tego upomnienia.

Nieotrzymujący zapłaty muszą uważać

Przede wszystkim nie będzie wypłat rekompensat za wierzytelności producentów rolnych z tytułu zbycia produktów rolnych powstałych po dacie niewypłacalności podmiotu. „Rezygnacja w wypłat rekompensat za wierzytelności producentów rolnych z tytułu zbycia produktów rolnych powstałych po dacie niewypłacalności podmiotu zapobiegnie zwiększaniu zadłużenia podmiotów, które stały się niewypłacalne, tym samym zwiększając możliwości realizacji należności z masy upadłościowej” – uzasadniono.

Kolejna zmiana to wyłączenie wypisania działalności z CEIDG jako podstawy do uznania podmiotu za niewypłacalny – pozostaną tylko sądowe postanowienia o upadłości, likwidacji lub restrukturyzacji podmiotu skupującego jako podstawa do uznania podmiotu jako niewypłacalnego.

„Z dwuletniej praktyki KOWR w weryfikacji wniosków o rekompensatę wynika, że o rekompensatę nie wnioskują producenci rolni, którzy nie otrzymali zapłaty za sprzedane produkty rolne podmiotom skupującym prowadzącym działalność gospodarczą na podstawie wpisu do  Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.  W przypadku złożenia takiego wniosku w praktyce nie byłoby żadnej możliwości uzyskania listy wierzytelności od podmiotu, który wykreślił swoja działalność gospodarczą  z CEIDG” – podano w ocenie skutków regulacji.

A czy wystarczy limitu de minimis? Teraz byłby z tym problem, ale zapowiadane jest zwiększenie limitów:

Koniec limitu de minimis na 2024 rok

KOWR dostanie – stosunkowo – więcej

Projekt zakłada podwojenie – z 2,5% do 5% wpłat – odpisu na rzecz KOWR na opłacenie kosztów związanych z obsługą FOR. Jak głosi uzasadnienie, to w związku z obniżeniem współczynnika wpłat należności przez podmioty skupujące oraz rozszerzeniem zakresu zadań KOWR w ustawie o KOWR o zadanie określone w nowelizowanej ustawie.

To „rozszerzenie” polega na uznaniu, że uprawnienia organów podatkowych przy kontroli deklaracji przysługują KOWR.

Projekt… już obowiązuje

„Kolejny nabór wniosków odbędzie się w lutym i marcu 2025 r. Wprowadzane złagodzenie warunków składania deklaracji oraz wpłaty należności przez podmioty skupujące na rachunek FOR oznacza, że od dnia 1 lipca do dnia 31 grudnia 2024 r. deklaracje, jak i wpłaty będą dokonywane w 2025 r. przy zastosowaniu wskaźnika 0,07%. W okresie 10 lat szacuje się zmniejszenie kosztów uzyskania dochodów podmiotów skupujących o ok. 680 mln zł.

Stąd proponuje się, aby obniżony wskaźnik odpisu na rachunek FOR, jak i przepisy dotyczące składania deklaracji i wpłacania należności weszły w życie z mocą od dnia 1 lipca 2024 r.” – podano w uzasadnieniu.

Czy FOR się utrzyma?

Ustawa dotychczas obowiązująca przewidywała możliwość przekazania dotacji celowej dla Krajowego Ośrodka, jeżeli środki zgromadzone na Funduszu na dzień 31 marca 2024 r. okazałyby się niewystarczające na wypłatę rekompensat w pełnej wysokości wynikającej z wniosków o przyznanie rekompensaty.

Teraz w OSR projektu podano: „Z Funduszu będą wypłacane rekompensaty bez udziału środków budżetu państwa. W celu zapewnienia, że wypłaty ze środków Funduszu nie przekroczą wysokości środków zgromadzonych na rachunku Funduszu – rekompensaty będą wypłacane według stawek wyliczonych na podstawie kwot wynikających z wniosków o rekompensatę i wysokości środków zgromadzonych na Funduszu na dzień 31 marca roku, w którym trwał nabór wniosków, tzn. zostanie ustalony swoisty mechanizm korygujący.

Dochodami Funduszu będą wpłaty dokonywane przez podmioty skupujące, przechowujące lub przetwarzające produkty rolne w wysokości 0,07% wartości nabywanych produktów rolnych. Według GUS w 2022 r. wartość skupu produktów rolnych wynosiła 110 716 mln zł. Roczne wpływy do Funduszu będą wynosiły ok. 77,5 mln zł. W przypadku zachowania współczynnika 0,125% wpłaty wynosiłyby 138,4 mln zł, co znacznie przekracza historyczne zapotrzebowanie funduszu”.

Bo upadłości podmiotów nabywających produkty rolne nie ma wielu, rekompensaty będzie z czego sfinansować:

„Dwuletnie doświadczenie w przyznawaniu pomocy dla producentów rolnych  pozwala na stwierdzenie, że stosowanie korekty wskaźnikowej w wypłacie rekompensat  nie powinno mieć miejsca.

Wypłaty rekompensat dla producentów rolnych będą realizowane do wysokości kwot pozostających do dyspozycji w danym roku na rachunku FOR. Zmiana ustawy nie wpłynie na pomniejszenie wypłat rekompensat dla producentów rolnych, co wynika z kwot wnioskowanych przez producentów rolnych z wniosków o rekompensatę złożonych w 2023 i w 2024 r.”

I oby nie było lawinowego wzrostu – ani upadłości, ani wniosków o rekompensaty…

Posty powiązane

error: Content is protected !!