Scroll Top
oscypek

Kampanie skierowane do rynku wewnętrznego będą obejmować działania informacyjne i promocyjne skoncentrowane na systemach jakości UE.
Fot. Park Białowieski z Pixabay

Kampanie skierowane do rynku wewnętrznego będą obejmować działania informacyjne i promocyjne skoncentrowane na systemach jakości UE.
Fot. Park Białowieski z Pixabay

KE o polityce promocji żywności na 2025 rok

Komisja Europejska przeznacza 132 mln euro na promowanie wysokiej jakości zrównoważonych produktów rolno-spożywczych w UE i na całym świecie.

W 2025 r. Komisja przeznaczy 132 mln euro na współfinansowanie działań mających na celu promowanie wysokiej jakości zrównoważonych produktów rolno-spożywczych z UE na rynku wewnętrznym i na całym świecie. Przyjęty dziś przez Komisję program prac w zakresie polityki promocyjnej na rok 2025 ma na celu stworzenie nowych możliwości rynkowych dla rolników w UE i szerzej rozumianego przemysłu spożywczego w UE, a także „pomoc im w zabezpieczeniu ich dotychczasowej działalności”. Jej priorytety uwzględniają ogólne cele w zakresie zrównoważonego rozwoju i konkurencyjności, a także bezpieczeństwa żywnościowego, określone w wytycznych politycznych dla Komisji na lata 2024–2029.

Kwoty dostępne na programy wybrane w 2025 r. podzielone są pomiędzy promocję w krajach trzecich oraz na rynku wewnętrznym UE i wynoszą odpowiednio 63,4 mln euro i 58,6 mln euro.

Program prac identyfikuje regiony i kraje o wysokim potencjale wzrostu poza UE jako główne rynki docelowe promocji. Należą do nich Chiny, Japonia, Korea Południowa, Singapur i Ameryka Północna. Zjednoczone Królestwo pozostaje jednym z głównych rynków eksportowych dla produktów rolno-spożywczych UE, pochłaniając ponad 20% eksportu produktów rolno-spożywczych UE.

Budżet na rynek wewnętrzny UE jest podzielony w następujący sposób:

Kampanie skierowane do rynku wewnętrznego będą obejmować działania informacyjne i promocyjne skoncentrowane na systemach jakości UE, w szczególności na oznaczeniach geograficznych (chroniona nazwa pochodzenia (PDO), chronione oznaczenie geograficzne (PGI) i gwarantowana tradycyjna specjalność (TSG)) z budżetem przeznaczonym na ten cel w wysokości 17,1 mln euro. Obecnie chronionych jest ponad 3500 nazw produktów rolno-spożywczych i napojów, co gwarantuje konsumentom oryginalne produkty i chroni dziedzictwo kulturowe i kulinarne UE.

Budżet w wysokości 28,8 mln euro przeznaczono na programy mające na celu zwiększenie świadomości i uznania na temat produktów uprawianych ekologicznie i w sposób zrównoważony, w tym przy zachowaniu wyższych standardów dobrostanu zwierząt.

Kwota 12,7 mln euro zostanie przeznaczona na stymulowanie spożycia świeżych owoców i warzyw w ramach zbilansowanej diety.

Kolejne 10 mln € jest zarezerwowane na działania w przypadku poważnych zakłóceń na rynku, utraty zaufania konsumentów lub innych problemów. Ten budżet jest realokowany na programy w krajach trzecich, jeśli nie zostanie wykorzystany.

Wreszcie program prac przewiduje również szereg inicjatyw, które będą prowadzone bezpośrednio przez Komisję Europejską. Takie działania obejmują kampanie promocyjne i informacyjne w krajach trzecich, udział w maksymalnie pięciu głównych międzynarodowych targach rolno-spożywczych, organizację misji wysokiego szczebla z delegacjami biznesowymi do krajów trzecich oraz opracowanie podręczników wejścia na rynek dla eksporterów.

Przyjęcie programu prac na 2025 r. upamiętnia także dziesiątą rocznicę polityki promocyjnej UE. W tym okresie Komisja Europejska współfinansowała łącznie ponad 600 kampanii pod wspólnym podpisem – „Ciesz się, to z Europy” – wspierających reputację unijnych produktów rolno-spożywczych w Unii i na świecie.

Komisarz ds. rolnictwa i żywności Christophe Hansen powiedział: – Unijny sektor rolno-spożywczy to światowa potęga eksportowa. Nasze produkty i dziedzictwo kulinarne są znane na całym świecie i słusznie. Jestem usatysfakcjonowany, że możemy je nadal promować w przyszłym roku z budżetem w wysokości 132 milionów euro, możemy być dumni ze sposobu, w jaki produkujemy żywność w UE. „It’s from Europe” to nasza marka i musimy zadbać o to, aby była rozpoznawalna i rozumiana na całym świecie, aby zapewnić naszym rolnikom i producentom najlepszy stosunek jakości do ceny.

Następne kroki

Europejska Agencja Wykonawcza ds. Badań Naukowych (REA) ogłosi dwa nabory wniosków 22 stycznia 2025 r. – jeden dla tzw. „prostych” programów, z jedną lub większą liczbą organizacji z tego samego kraju UE; jeden dla „multi” programów, z co najmniej dwiema organizacjami z co najmniej dwóch państw członkowskich lub z jednej lub większej liczby organizacji na szczeblu europejskim. Szeroki zakres operatorów, takich jak organizacje handlowe i producenckie oraz grupy rolno-spożywcze odpowiedzialne za działania promocyjne, kwalifikuje się do ubiegania się o dofinansowanie i składania swoich wniosków. Nabory wniosków będą otwarte na okres trzech miesięcy. Mapa wszystkich kampanii promocyjnych i informacyjnych oraz „sprawdzacz kwalifikowalności” są dostępne na nowym portalu „Enjoy, It’s from Europe” .

Dzień informacyjny odbędzie się w Brukseli i online w dniach 29 i 30 stycznia 2025 r. Potencjalni beneficjenci są zaproszeni do udziału, aby uzyskać informacje na temat możliwości finansowania i procesu składania wniosków. Będą mieli okazję wysłuchać wypowiedzi beneficjentów, a także nawiązać kontakty z potencjalnymi partnerami projektu.

 

 

Źródło informacji: komunikat prasowy KE

 

 

 

Posty powiązane

error: Content is protected !!