
Jeśli chodzi o zapewnienie uczciwej konkurencji, to rolnicy indywidualni w rozumieniu ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego są obecnie uprzywilejowani w procesie rozdysponowania gruntów rolnych ZWRSP.
Fot. Thomas Meyer z Pixabay
Jeśli chodzi o zapewnienie uczciwej konkurencji, to rolnicy indywidualni w rozumieniu ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego są obecnie uprzywilejowani w procesie rozdysponowania gruntów rolnych ZWRSP.
Fot. Thomas Meyer z Pixabay
KRiRW o dzierżawie KOWR
Sejmowa Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi wysłuchała informacji MRiRW o aktualnych „Wytycznych w sprawie wykonywania umowy dzierżawy nieruchomości Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa”, przyjętych w KOWR.
Sejmowa Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi na – wniosek grupy posłów – podjęła temat: „Skutki realizacji przez KOWR zarządzenia 54/2024/Z Dyrektora Generalnego KOWR z dnia 3.10.2024 r. Działania Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi w zakresie zapewnienia uczciwej konkurencji pomiędzy rolnikami indywidualnymi, a osobami prawnymi dzierżawiącymi grunty rolne z zasobu własności rolnej skarbu państwa. Możliwości zwiększenia udziału samorządu rolniczego w zakresie zarządzania gruntami rolnymi z zasobu własności rolnej skarbu państwa”.
Treść zarządzenia Dyrektora Generalnego KOWR z dnia 3.10.2024 r. 54/2024/Z
Rolnik indywidualny dyskryminowany w KOWR?
Wniosek o zwołanie posiedzenia uzasadniała poseł Anna Gembicka (PiS).
Jak podaje sprawozdanie z obrad komisji, wnioskodawcy zwrócili uwagę, że wielu rolników jest zaniepokojonych zapisami zarządzenia 54/2024/Z Dyrektora Generalnego KOWR z dnia 3 października 2024 r. Ich zdaniem mogą one doprowadzić do takiego zagospodarowania gruntów Skarbu Państwa, które nie będzie uwzględniało potrzeb rolników indywidualnych. Dlatego też Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi powinno podjąć działania w celu zapewnienia uczciwej konkurencji pomiędzy rolnikami indywidualnymi a dużymi spółkami produkcyjnymi. Podniesione zostały duże dysproporcje pomiędzy tymi grupami, jeśli chodzi o wysokość czynszów dzierżawnych. Zdaniem wnioskodawców konieczne jest wzmocnienie roli samorządów rolniczych w zakresie gospodarowania gruntami rolnymi skarbu państwa. Zapewni to wzmocnienie pozycji gospodarstw rodzinnych w dostępie do dzierżaw gruntów.
KOWR wszystkich traktuje jednakowo?
Informację przedstawił podsekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi – Jacek Czerniak.
Sprawozdanie z obrad komisji podaje następujące stanowisko: Przepisy zarządzenia ujednolicają i porządkują kwestie dotyczące wydłużania umów dzierżawy i wyłączania z przedmiotu dzierżawy gruntów do odrębnego zagospodarowania, zapewniają jednocześnie równe traktowanie przez KOWR wszystkich swoich kontrahentów w procesie gospodarowania gruntami Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa (ZWRSP). Osoby prawne, jak też osoby fizyczne, które nie posiadają statusu rolnika indywidualnego, niejednokrotnie zainteresowane są przedłużeniem okresu dzierżawy na dłuższy czas, m.in. w celu realizacji zamierzeń inwestycyjnych poprawiających efektywność gospodarowania. Każda umowa dzierżawy podlega odrębnej analizie, w szczególności pod względem zasadności jej kontynuowania w dotychczasowym lub zmienionym kształcie i przy uwzględnieniu sytuacji dzierżawcy (m.in. profil prowadzonej produkcji rolniczej, areał gruntów stanowiący zaplecze bazy paszowej i/lub wykorzystywanych do zagospodarowania odchodów zwierzęcych, wielkość zatrudnienia) oraz zapotrzebowanie na grunty ze strony okolicznych rolników. Jeżeli dzierżawca wywiązuje się z zobowiązań wynikających z umowy dzierżawy i nie ma przeszkód formalnoprawnych do jej wydłużenia, wniosek dzierżawcy rozpatrywany jest zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie wytycznymi. Dotychczasowe regulacje, które obowiązywały w KOWR, sprowadzały się do odmiennego traktowania rolników indywidualnych i podmiotów prawa handlowego przy wydłużaniu umów dzierżawy.
Rolnik indywidualny uprzywilejowany w KOWR?
Sprawozdanie z obrad komisji podaje: Jeśli chodzi o zapewnienie uczciwej konkurencji, to rolnicy indywidualni w rozumieniu ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego są obecnie uprzywilejowani w procesie rozdysponowania gruntów rolnych ZWRSP. Na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 19 października 1991 r. o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa, KOWR gospodaruje Zasobem w pierwszej kolejności w drodze wydzierżawienia albo sprzedaży nieruchomości rolnych na powiększenie lub utworzenie gospodarstw rodzinnych.
Wg stanu na 30 września 2024 roku liczba umów dzierżawy zawartych z osobami fizycznymi wyniosła ok. 68,8 tys. i stanowiła 97% wszystkich umów dzierżawy, których liczba wyniosła ok. 70,7 tys. Natomiast z pozostającej w dzierżawie powierzchni 1 058,04 tys. ha, osoby fizyczne dzierżawiły ok. 704,5 tys. ha, tj. 67%.
Rady Społeczne gwarantem uspołecznienia KOWR?
Jako wyraz uspołecznienia procesu gospodarowania mieniem ZWRSP powołane zostały rady społeczne działające przy oddziałach terenowych KOWR, które są gremium doradczym i opiniującym dla dyrektora danego oddziału terenowego KOWR. Przy Dyrektorze Generalnym KOWR funkcjonuje Rada Społeczna do spraw gospodarowania gruntami rolnymi ZWRSP, stanowiąca komisję opiniodawczo-doradczą o charakterze stałym. W jej skład wchodzi 13 członków różnych organizacji rolniczych, które posiadają struktury o zasięgu krajowym. Rada ta została utworzona m.in. w celu bieżącej wymiany informacji pomiędzy KOWR a organizacjami rolniczymi, konsultacji istotnych zagadnień, wyrażania opinii, czy też omawiania przedstawianych przez te organizacje propozycji i koncepcji dotyczących gospodarowania nieruchomościami rolnymi ZWRSP oraz kształtowania ustroju rolnego.
W ocenie KOWR jak i Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, dotychczasowy sposób funkcjonowania Rad Społecznych jest wystarczający i spełnia swoją rolę – podaje sprawozdanie z obrad komisji.