
Wszystkie podmioty, które biorą udział w produkcji, magazynowaniu, dystrybucji i sprzedaży wyrobów tytoniowych muszą być zarejestrowane w systemie Track&Trace.
Fot. Clau M z Pixabay
Wszystkie podmioty, które biorą udział w produkcji, magazynowaniu, dystrybucji i sprzedaży wyrobów tytoniowych muszą być zarejestrowane w systemie Track&Trace.
Fot. Clau M z Pixabay
MF: Od 20 maja 2024 r. wszystkie wyroby tytoniowe zostaną objęte systemem Track and Trace
Dotychczas unijnym Systemem Śledzenia Ruchu i Pochodzenia Wyrobów Tytoniowych (Track&Trace) objęte były papierosy i tytoń do samodzielnego skręcania papierosów. Od 20 maja do systemu zostaną dołączone także wszystkie inne wyroby zawierające w swoim składzie tytoń i punkty sprzedaży wyrobów tytoniowych.
W konsekwencji, systemem Track&Trace zostaną objęte wszystkie wyroby tytoniowe podlegające akcyzie oraz wyroby tytoniowe niebędące wyrobami akcyzowymi, przeznaczone do spożycia przez konsumentów, które w swoim składzie zawierają tytoń (m.in. cygara, cygaretki, tabaka, tytoń do fajek wodnych).
Co to oznacza dla przedsiębiorców?
Wszystkie podmioty, które biorą udział w produkcji, magazynowaniu, dystrybucji i sprzedaży wyrobów tytoniowych muszą być zarejestrowane w systemie Track&Trace. Można to zrobić na stronie www.idissuer.pl. Za rejestrację odpowiada Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych S.A.
W systemie muszą się również zarejestrować punkty sprzedaży, które oferują konsumentom wyroby tytoniowe. Jest to jedyny obowiązek ciążący na punktach sprzedaży detalicznej związany z funkcjonowaniem systemu Track&Trace, jednak jego niedopełnienie może uniemożliwić zakup wyrobów tytoniowych od dostawców od 20 maja 2024 r.
Pozostałe obowiązki związane z funkcjonowaniem systemu zależne są od roli, jaką podmiot pełni w łańcuchu dostaw wyrobów tytoniowych.
Szczegółowe informacje na temat obowiązków, które ciążą na podmiotach objętych systemem znajdują się na stronie Ministerstwa Finansów poświęconej systemowi Track&Trace.
Źródło informacji: MF/ PAP MediaRoom