Scroll Top
wheat-g12e7702a1_1920

Rosną możliwości przeładunkowe portów
fot. $uraj tripathi z Pixabay

Rosną możliwości przeładunkowe portów
fot. $uraj tripathi z Pixabay

MI: Kolejny rekordowy rok dla polskich portów morskich

Największy wzrost przeładunków w stosunku do roku 2021 – 28 proc. – odnotowano w Porcie Gdańsk.

Ministerstwo Infrastruktury informuje w komunikacie:

23 stycznia 2023 r. wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk, wraz z prezesami zarządów morskich portów, podsumował rekordowe wyniki przeładunkowe polskich portów morskich w 2022 roku.

Wolumen przeładunków trzech wiodących portów: w Gdańsku, Gdyni i Szczecinie – Świnoujściu wyniósł w 2022 r. 133,2 mln ton, co stanowi wzrost o ok. 18 proc. w porównaniu do 2021 r.

– 2022 rok był kolejnym rekordowym rokiem dla polskich portów morskich. Wyniki przeładunkowe jasno pokazują, w jak dobrej kondycji znajdują się polskie porty. Jestem przekonany, że na te sukcesy wpływ mają również zrealizowane w ostatnich latach inwestycje, które przyczyniły się do rozwoju tego sektora i zwiększenia możliwości przeładunkowych. Chciałbym podziękować zarządom i operatorom portów oraz wszystkim pracownikom za wytężoną pracę. Mam nadzieję, że obecny rok przyniesie jeszcze więcej pozytywnych informacji dla polskiej gospodarki morskiej – powiedział wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.

Port Gdańsk

W Porcie Gdańsk w 2022 roku przeładowano ogółem 68,2 mln ton ładunków, co stanowi wzrost o ponad 28 proc. w stosunku do roku 2021. Jest to zarazem najwyższy wynik polskiego portu w historii. Obecnie Port Gdańsk pod względem przeładunków zajmuje 2 miejsce na Bałtyku i jest najszybciej rozwijającym się portem ostatniej dekady ze wzrostem przeładunków o 170 proc.

Port Szczecin – Świnoujście

W Porcie Szczecin – Świnoujście w 2022 roku przeładowano ogółem 36,8 mln ton ładunków, co stanowi wzrost o niemal 11 proc. w stosunku do roku 2021. Ponadto port ten jest najdynamiczniej rozwijającym się zespołem portowym na południowym Bałtyku ze wzrostem przeładunków o 72 proc. w porównaniu do 2011 r.

Port Gdynia

W Porcie Gdynia w 2022 roku przeładowano ogółem 28,2 mln ton ładunków, co stanowi wzrost o ok. 5,6 proc. w stosunku do roku 2021. W tym samym okresie liczba zawinięć statków handlowych do portu wzrosła o ponad 2 proc. do 4331.

Inwestycje w infrastrukturę portową

Największe obecnie inwestycje realizowane w polskich portach morskich dotyczą dróg wodnych. Postępuje budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. W 2022 roku zakończył się pierwszy etap inwestycji, który obejmował budowę przekopu Mierzei Wiślanej. Zaawansowanie prac dla dwóch kolejnych etapów inwestycji wynosi ponad 80 proc.

W Porcie Gdańsk zakończono jedną z największych inwestycji Zarządu Morskiego Portu Gdańsk – projekt pn. „Modernizacja toru wodnego, rozbudowa nabrzeży oraz poprawa warunków żeglugi w Porcie Wewnętrznym”. Całkowity koszt tej inwestycji to ponad 595 mln zł.

Zrealizowane zostały również inwestycje poprawiające kolejowy dostęp do portów w Szczecinie, Świnoujściu, Gdańsku oraz Gdyni. Zwiększyły one efektywność kolei oraz możliwości obsługi żeglugi morskiej.

Ponadto w Porcie Gdynia zawarto kontrakt na 30-letnią dzierżawę terminalu kontenerowego. Jest to największa umowa dzierżawy zawarta dotąd w Gdyni. Determinuje ona dalszy stabilny rozwój portu oraz branży TSL.

W ubiegłym roku zakończyła się również modernizacja toru wodnego Szczecin – Świnoujście, który został pogłębiony do 12,5 metra. Całkowity koszt inwestycji wyniósł 1,9 mld zł.

 

Źródło tekstu: MI; PAP MediaRoom

 

Czytaj też:

Zdolność przeładunkowa polskich portów wynosi w tym roku 12,6 mln ton zbóż

Rozbudowa Nabrzeża Zbożowego w Gdańsku z wątpliwościami NIK

Posty powiązane

error: Content is protected !!