KRIR ostrzegała: „Eksperci wskazują, że w bieżącym roku w Polsce zbiory zbóż wyniosą ok. 35 mln ton, a w połączniu z napływem ukraińskiego zboża, aktualna krajowa infrastruktura nie będzie w stanie temu sprostać”.
Fot. Alexa z Pixabay
KRIR ostrzegała: „Eksperci wskazują, że w bieżącym roku w Polsce zbiory zbóż wyniosą ok. 35 mln ton, a w połączniu z napływem ukraińskiego zboża, aktualna krajowa infrastruktura nie będzie w stanie temu sprostać”.
Fot. Alexa z Pixabay
Ministerstwo Infrastruktury odpowiada KRIR w sprawie terminali zbożowych
Odpowiada podobnie, jak nieco wcześniej posłom – też za MI – wyjaśnił wiceminister rolnictwa Michał Kołodziejczak.
9 lipca Krajowa Rada Izb Rolniczych w piśmie do MRiRW wyraziła zaniepokojenie możliwościami przeładunkowymi polskich portów zbożowych – w szczególności likwidacją portu Andreas (może mogłaby go kupić Polska Grupa Spożywcza? – zasugerowano) i opóźnieniem w rozstrzygnięciu dzierżaw w Gdyni i Gdańsku.
Odpowiedzi nie udzieliło MRiRW, a Ministerstwo Infrastruktury. Ale wyjaśniło sytuację podobnie, jak nieco wcześniej posłom – za MI – wyjaśnił wiceminister rolnictwa Michał Kołodziejczak:
Możliwości eksportu zbóż przez polskie porty są niewykorzystane
MI też nie uważa, aby udział portu Andreas był nie do zastąpienia.
„Oprócz Andreasa w porcie funkcjonuje jeszcze 7 terminali przeładowujących produkty agro. Terminale te to wspomniane w piśmie SBT i PZZ oraz Viterra, DB PS, Bulk Cargo PS, OT Port i Bunge. Z wymienionych 7 terminali 4 terminale to terminale specjalistyczne agro – SBT, Viterra, PZZ i Bunge” – podał Paweł Krężel z Departamentu Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej w MI.
Przetargi w Gdańsku (oferty wkrótce) i Gdyni (będzie ogłoszony do końca roku) przebiegają planowo.
„W wyniku prowadzonego postępowania Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. spodziewa się kilkukrotnego wzrostu obecnych zdolności przeładunkowych terminalu zbożowego, które obecnie wynoszą 1 mln t” – zapowiada MI.
I nie ma obaw: „Zarówno zarządy polskich portów morskich jak i podmioty działające na ich terenie podejmują działania mające na celu realizację strategicznych inwestycji dla polskiego wybrzeża jak i gospodarki całego kraju, tak by zapewnić wydajną infrastrukturę zdolną sprostać wyzwaniom związanym z eksportem towarów m.in. z grupy agro”.
Zatem i tym z Ukrainy – bo KRIR ostrzegała: „Eksperci wskazują, że w bieżącym roku w Polsce zbiory zbóż wyniosą ok. 35 mln ton, a w połączniu z napływem ukraińskiego zboża, aktualna krajowa infrastruktura nie będzie w stanie temu sprostać”.
Z Ukrainy? Czyżby KRIR coś o tym wiedziała?
DGMiŻŚ_MI_odpowiedź_na_pismo_KRiR_znak_KRIR_JM_773_2024 (1)