Scroll Top
żniwa

Możliwości przeładunkowe portów Szczecin i Świnoujście są niewykorzystane w ponad 50 proc.
Fot. Nina Czapska z Pixabay

Możliwości przeładunkowe portów Szczecin i Świnoujście są niewykorzystane w ponad 50 proc.
Fot. Nina Czapska z Pixabay

Możliwości eksportu zbóż przez polskie porty niewykorzystane

I to od lat. Największe rezerwy mają porty znajdujące się na naszym zachodnim wybrzeżu.

Odpowiedź na interpelację posłów Anny Gembickiej i Jarosława Sachajki brzmi uspokajająco. Nie ma „niepokojącego trendu związanego z odwoływaniem i unieważnianiem przetargów na terminale zbożowe i możliwych negatywnych skutków likwidowania terminali do sprzedaży polskiego zboża przez polskich rolników”. Posłowie alarmowali, że elewator zbożowy Andreas w Porcie Szczecin ma zostać sprzedany i wycofany z eksploatacji, a polscy rolnicy będą wozić zboże do portów niemieckich. I to wszystko w sytuacji, kiedy to „został unieważniony wynik przetargu na terminal zbożowy w Gdyni, zaś przetarg na terminal w Gdańsku został odwołany bez podania przyczyn”.

Więcej o unieważnieniu przetargu na dzierżawę portu w Gdyni:

Dlaczego unieważniono poprzedni przetarg na dzierżawę portu zbożowego w Gdyni?

O unieważnieniu przetargu w Gdańsku:

Unieważniono przetarg na najem portu zbożowego w Gdańsku

Wiceminister Michał Kołodziejczak w odpowiedzi – udzielonej w pierwszych dniach sierpnia – nie podzielił obaw posłów.

Jak wyjaśnił, na temat portu Andreas nie będzie się wypowiadał, gdyż port jest własnością prywatną, a wiedzę na temat rocznych wpływów z niego do Skarbu Państwa ma minister finansów.

„Kwestie dotyczące infrastruktury portowej są we właściwości Ministra Infrastruktury” – stwierdził też, ale te informacje uzyskał i przekazał.

Z dalszej części wypowiedzi wynika, że nie ma powodów do niepokoju, także jeśli chodzi o eksport przez zachodnie wybrzeże: „Zgodnie z uzyskaną od MI informacją, w portach Szczecin i Świnoujście funkcjonuje łącznie 8 terminali przeładowujących produkty typu <agro> (tj. 6 w Szczecinie i 2 w Świnoujściu). Przeładunki zboża na terminalu Andreas w ostatnich latach wahały się w przedziale 125-284 tys. ton rocznie. Oznacza to, że w skali całego zespołu portowego Szczecin-Świnoujście udział tego terminala w przeładunkach zbóż i pasz ogółem oscyluje w granicach ok. 10% (wg stanu na rok ubiegły). Natomiast w skali wszystkich polskich portów morskich o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej terminal ten odpowiada do 3% całości tego typu przeładunków.

Jednocześnie z informacji MI wynika, że w ciągu miesiąca porty Gdańsk, Gdynia, Szczecin i Świnoujście są w stanie obsłużyć ponad 1 mln ton zboża. Natomiast w roku 2023 w ww. portach przeładowano ok. 9,351 mln ton zboża. Wg MI również w bieżącym roku realizowane przeładunki są poniżej zdolności przeładunkowych portów” – podał wiceminister.

Z dołączonej informacji na temat zdolności przeładunkowych zboża w polskich portach morskich oraz stopnia ich wykorzystania, pochodzącej z MI, wynika, że od 2020 roku stopień wykorzystania zdolności przeładunkowych zboża w porcie

– Gdańsk wzrósł z 28,6% w 2020 roku do 91,7% w 2023 r.

– Szczecin i Świnoujście najniższy był w 2022 roku i wynosił 23,4%, a najwyższy w 2023 r. – 46,1%

– Gdynia podobnie: najniższy w 2022 r. – 59,2%, najwyższy w 2023 – 108,4% (przekroczenie poziomu 100% wynika z tego, że zdolności przeładunkowe obliczane są jako suma wielkości deklarowanych na początku danego roku przez terminale portowe, natomiast w portach prowadzone są na bieżąco inwestycje zwiększające ich przepustowość).

Zdolność przeładunkowa w 2023 roku portu Gdynia to 4,05 mln t, Gdańsk – 3,38 mln t, Szczecin i Świnoujście –  4,06 mln t.

„Pomimo dużej konkurencji na światowym rynku zbóż w 2023 roku Polska wyeksportowała rekordowe 13,6 mln ton zbóż i produktów zbożowych, w tym większość przez porty (9,3 mln ton zbóż). W okresie I-VI 2024 r. wyeksportowano z Polski przez porty 3,9 mln ton zbóż i produktów zbożowych, co jest zbliżone do eksportu w analogicznym okresie ubiegłego roku” – podał wiceminister.

Z dołączonych danych wynika, że produkcja zbóż w 2006 roku wynosiła 21,7 mln t – przy eksporcie 1,2 mln ton. Produkcja rosła aż do 35,9 mln t w 2023 r. – przy eksporcie 13,6 mln t.

W tym samym czasie pogłowie trzody chlewnej spadło z 18 812,98 tys. sztuk do 9 769,70 tys. sztuk.

Cała odpowiedź na interpelację

Czytaj też:

Kołodziejczak: Polska wyeksportuje w tym roku prawie 14 milionów ton zboża

Posty powiązane

error: Content is protected !!