Wopke Hoekstra podczas przesłuchania potwierdzającego 2024 © Unia Europejska, 2024 - Źródło: EP
Wopke Hoekstra podczas przesłuchania potwierdzającego 2024 © Unia Europejska, 2024 - Źródło: EP
PE przesłuchał kandydata na komisarza ds. klimatu
Wopke Hoekstra z Holandii, kandydat na komisarza ds. klimatu, zerowej emisji netto i czystego wzrostu, dziś rano odpowiadał na pytania trzech komisji.
Na początku spotkania pan Hoekstra oddał hołd ofiarom niedawnych powodzi w Walencji w Hiszpanii i podkreślił potrzebę poprawy zdolności Europy do przygotowywania się na rosnące zagrożenia związane ze zmianą klimatu.
W swoim przemówieniu wprowadzającym komisarz-desygnowany podkreślił swoje silne zaangażowanie w osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2050 r. i potwierdził, że przedstawi Europejski Plan Adaptacji do Zmiany Klimatu i oceni potrzebę przyszłych przepisów w tym obszarze w oparciu o Europejską Ocenę Ryzyka Klimatycznego z 2024 r. Zasugerował również, że fundusze UE powinny być dystrybuowane wyłącznie do projektów, które są otwarte na dostosowanie.
Odpowiadając na pytania posłów do Parlamentu Europejskiego, pan Hoekstra podkreślił potrzebę wdrożenia wszystkich obecnych przepisów dotyczących klimatu, a także uznał uzasadnione obawy firm i obywateli dotyczące kosztów realizacji celów klimatycznych, podkreślając, że transformacja musi być sprawiedliwa. Zobowiązał się również do zapisania celu redukcji emisji gazów cieplarnianych netto o 90% do 2040 r. w europejskim prawie klimatycznym, aby UE stała się neutralna dla klimatu w 2050 r. Zobowiązał się również do podjęcia działań na rzecz stopniowego wycofywania wszystkich dotacji do paliw kopalnych finansowanych z budżetu UE.
W kwestii globalnych negocjacji klimatycznych kilku europosłów zapytało pana Hoekstrę, w jaki sposób zachęciłby międzynarodowych partnerów do ambitniejszej polityki klimatycznej. Pan Hoekstra powiedział, że UE musi być bardziej stanowcza w tym, czego oczekujemy od innych krajów. Podkreślił globalne ceny emisji dwutlenku węgla i unijny mechanizm dostosowania granicznego emisji dwutlenku węgla jako kluczowe narzędzia, ten ostatni odgrywa również rolę w zniechęcaniu przedsiębiorstw do przenoszenia produkcji poza UE.
Umowa UE na rzecz czystego przemysłu
Członkowie pytali pana Hoekstrę o to, jak zapewni, że UE pozostanie konkurencyjna podczas zielonej transformacji. Pan Hoekstra zobowiązał się do przedstawienia w ciągu 100 dni EU Clean Industrial Deal, aby wesprzeć firmy z UE w osiągnięciu celów klimatycznych. Działania UE na rzecz łagodzenia zmian klimatu dają również firmom możliwość stania się liderami gospodarczymi – powiedział.
Posłowie do PE zapytali, w jaki sposób komisarz-desygnowany zamierza nakłonić państwa członkowskie do wydawania pieniędzy z unijnego systemu handlu emisjami wyłącznie na cele dekarbonizacji. Komisarz-desygnowany powiedział, że zostanie to omówione w przeglądzie w 2026 r.
Wielu posłów do Parlamentu Europejskiego pytało, w jaki sposób komisarz-desygnowany zamierza wesprzeć europejski przemysł samochodowy i czy zakaz silników spalinowych od 2035 r. powinien zostać ponownie rozpatrzony. Pan Hoekstra opowiadał się za trzymaniem się uzgodnionego harmonogramu, aby zapewnić przewidywalność dla przemysłu. Jednocześnie obiecał „zaciekle” walczyć o zapewnienie sprawiedliwego środowiska gospodarczego dla przemysłu samochodowego, akumulatorowego i ekologicznego w UE. Pan Hoekstra obiecał zwiększyć wdrażanie infrastruktury ładowania samochodów i inwestycje w sieć elektroenergetyczną. Apelował również o to, aby nie wracać do ram dotyczących biopaliw, a zamiast tego skupić się na elektryfikacji.
Obiecał także zapewnić dalsze wsparcie dla przemysłu stalowego i technologii wychwytywania i składowania dwutlenku węgla (CCS): – Nie rozwiążemy kryzysu klimatycznego za pomocą CCS, ale potencjalnie wkład CCS może być ogromny – dodał.
Opodatkowanie
Pan Hoekstra powiedział, że w czasach rosnących nierówności szersze ramiona muszą dźwigać większy ciężar, co można osiągnąć poprzez promowanie pracy podatkowej na poziomie globalnym. Systemy podatkowe muszą ułatwiać realizację ambicji klimatycznych, a nie im przeszkadzać, dodał. Innym priorytetem byłyby likwidacja luk podatkowych i promowanie walki z oszustwami podatkowymi.
Posłowie do PE zapytali, co pan Hoekstra zrobi, aby przyspieszyć prace podatkowe na szczeblu międzynarodowym i, jeśli to się nie powiedzie, opracować plan B tylko dla UE. Pytali o usunięcie przepisów w celu uniknięcia duplikacji, wysiłki na rzecz harmonizacji podatkowej na szczeblu UE, opodatkowanie przyjazne dla transformacji klimatycznej, a w szczególności podatek od częstych lotów.
W swoich odpowiedziach pan Hoekstra obiecał przeprowadzenie przeglądu mającego na celu oczyszczenie lotnictwa do 2026 r., stwierdził, że konkurencja podatkowa nie jest idealnym rozwiązaniem, ponieważ obniża dochody podatkowe, a jednocześnie nie uniemożliwia przedsiębiorstwom opuszczania UE, oraz zobowiązał się do rozważenia jakiejś formy podatku lotniczego.
*
Przewodniczący i koordynatorzy grup politycznych komisji ds. środowiska, zdrowia publicznego i bezpieczeństwa żywności, ds. przemysłu, badań naukowych i energii oraz ds. gospodarczych i monetarnych spotkają się niezwłocznie, aby ocenić wyniki i kwalifikacje kandydata na komisarza. Na podstawie zaleceń komisji Konferencja Przewodniczących (przewodniczący PE Metsola i przewodniczący grup politycznych) ma przeprowadzić ostateczną ocenę i ogłosić zamknięcie przesłuchań 21 listopada. Po ogłoszeniu przez Konferencję Przewodniczących zamknięcia wszystkich przesłuchań, listy oceniające zostaną opublikowane.
Wybory pełnego składu komisarzy przez posłów do Parlamentu Europejskiego (większością oddanych głosów, w głosowaniu imiennym) mają się odbyć podczas sesji plenarnej w Strasburgu w dniach 25–28 listopada.
Źródło informacji: Komunikat prasowy PE