Scroll Top
ciężarówka

Powinna zostać zachowana równowaga we wzajemnym traktowaniu przedsiębiorców wykonujących przewozy towarów
Fot. Pasja1000 z Pixabay

Powinna zostać zachowana równowaga we wzajemnym traktowaniu przedsiębiorców wykonujących przewozy towarów
Fot. Pasja1000 z Pixabay

Polscy przedsiębiorcy mogą wykonywać przewozy na Ukrainę bez zezwoleń

Wystąpienie Ministra Infrastruktury do KE było związane z przypadkami nieuprawnego nakładania na polskich przedsiębiorców kar za brak zezwoleń, które w myśl umowy UE – Ukraina nie są wymagane.

Ministerstwo Infrastruktury informuje:

Do Ministerstwa Infrastruktury 12 maja 2023 r. wpłynęła odpowiedź unijnej Komisarz ds. transportu Adiny Valean w sprawie zasad stosowania przepisów umowy między Unią Europejską a Ukrainą w sprawie transportu drogowego towarów. Na mocy umowy z 29 czerwca 2022 r. do 30 czerwca 2023 r. niektóre rodzaje przewozów drogowych towarów pomiędzy Ukrainą a Unią Europejską zostały, na zasadzie wzajemności, zliberalizowane i nie podlegają wymogom uzyskania zezwoleń przewidzianych w umowach dwustronnych o międzynarodowym transporcie drogowym. Następnie postanowienia tej umowy zostały przedłużone do 30 czerwca 2024 r.

Wystąpienie Ministra Infrastruktury do KE było związane z przypadkami nieuprawnego nakładania na polskich przedsiębiorców kar za brak zezwoleń, które w myśl umowy UE – Ukraina nie są wymagane.

– Komisja Europejska potwierdziła, że ukraińskie służby nie mogą żądać od polskich przewoźników drogowych dodatkowych zezwoleń na transport międzynarodowy. Jesteśmy zdeterminowani, aby pomagać walczącej z rosyjską agresją Ukrainie, ale powinna zostać zachowana równowaga we wzajemnym traktowaniu przedsiębiorców wykonujących przewozy towarów – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

– Poprosiliśmy panią Komisarz Valean o wyjaśnienie sprawy odmiennego rozumienia zakresu stosowania umowy przez Ukrainę, w tym żądania zezwoleń przez służby tego państwa, w przypadku wykonywania transportu drogowego rzeczy przez polskiego przewoźnika z państwa członkowskiego UE na Ukrainę. Dzisiejsza odpowiedź z KE w pełni potwierdza nasze i polskich przedsiębiorców stanowisko – dodał wiceminister infrastruktury Rafał Weber.

Umowa między Unią Europejską a Ukrainą w sprawie transportu drogowego szczegółowo określa warunki wykonywania przewozów drogowych przez przewoźników unijnych i ukraińskich. Na stronie Unii Europejskiej (https://eur-lex.europa.eu/PL/legal-content/summary/eu-ukraine-agreement-on-the-carriage-of-freight-by-road.html) przedstawiony został cel i zakres tej umowy.

Minister A. Adamczyk przypomniał, że pierwotna propozycja Komisji Europejskiej o przedłużeniu obowiązywania umowy UE – Ukraina Komisja Europejska dotyczyła bliżej nieokreślonego terminu, tj. do momentu zakończenia działań wojennych.

– Dzięki interwencji Polski umowa została przedłużona jedynie do 30 czerwca 2024 r. – dodał. A Adamczyk.

 

Źródło informacji: MI; PAP MediaRoom

 

Czytaj też: Stały dialog Ministerstwa Infrastruktury z branżą transportową

Posty powiązane

error: Content is protected !!