Czy możliwości portów są większe niż możliwości eksportowe?
Fot. jean-pierre duretz z Pixabay
Czy możliwości portów są większe niż możliwości eksportowe?
Fot. jean-pierre duretz z Pixabay
Port komunikacyjny bardziej potrzebny od portu zbożowego?
Mamy 12 mln t zboża, miesięcznie możemy wyeksportować 1 mln t. Kiedy opróżnimy magazyny?
Pytał o to dzisiaj w sejmowej Komisji Rolnictwa Tadeusz Szymańczak z Polskiego Związku Producentów Roślin Zbożowych.
– Proszę polski rząd, proszę pana komisarza i Unię Europejską, żeby pieniądze przeznaczone niezgodnie nieraz z celem przeznaczenia na port komunikacyjny przeznaczyć na centralny port zbożowy – mówił Tadeusz Szymańczak. – Żebyśmy sobie zrobili okno na świat i mogli wyglądać, i przepływy tych towarów, czy to będą pochodzenia zwierzęcego czy roślinnego, mogły być wykonane.
Jak wyliczał Szymańczak, 4 mln t zboża z Ukrainy wpłynęło i nie jest znana jego jakość. Znaleziono salmonellę w kukurydzy, ze zbożem importujemy też ASF, podczas gdy polscy rolnicy są zmuszani do zaprzestania hodowli.
Wiceminister Ryszard Bartosik wyraził przeświadczenie, że jest przekonany, że dbający o swoją markę przedsiębiorcy zadbali o jakość używanego przez siebie zboża.
– Port komunikacyjny jest bardzo dobrym rozwiązaniem i idziemy w tym kierunku, aby jak najszybciej powstał, bo to jest interes gospodarczy Polski i myślę, panie przewodniczący, że w szybkim tempie powstanie i jeszcze w przyszłości pan będzie z niego korzystał, a nasz kraj będzie dzięki temu się rozwijał – ocenił wiceminister.
Jak dodał Bartosik, po rozmowach z eksporterami i ministrem Adamczykiem znane są możliwości eksportowe polskich portów, które okazują się wystarczające:
– Okazuje się, że do tej pory możliwości portów są niewykorzystane do końca. My będziemy budować taki terminal, jutro na Sejmie będziemy o tym mówić, jest stosowna ustawa w tym kierunku, ale możliwości są większe, aniżeli importerzy w tej chwili wysyłają to zboże. I te możliwości są coraz to zwiększane, bo w związku z tym, że postawiliśmy na to, żeby te 4 mln t zboża sprzedać, staramy się, aby porty były jeszcze bardziej mobilne.
Czy możliwości portów są większe niż możliwości eksportowe?