Scroll Top
wir

Jak korzystać z posiadania portów?
Fot. Tom Fløgstad z Pixabay

Jak korzystać z posiadania portów?
Fot. Tom Fløgstad z Pixabay

Porty nam odpływają?

Posłowie ciągle okazują zaniepokojenie sytuacją w polskich portach. Ministerstwo Infrastruktury jest jednak spokojne. Czy Ministerstwo Aktywów Państwowych też?

Jak wskazują posłowie PiS w interpelacji, niepokoją doniesienia medialne „o planach przejęcia kluczowych polskich portów i terminali przeładunkowych przez zagraniczne korporacje, w tym niemiecką grupę Rhenus oraz konsorcjum Viterry i Copenhagen Merchants.”

Interpelacja wpłynęła 2 grudnia i była zaadresowana do premiera. Odpowiedzi 3 stycznia udzielił wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka.

W momencie sporządzania interpelacji znane już było rozstrzygnięcie powtórnego przetargu na dzierżawę portu w Gdyni, wybierające konsorcjum Szczecin Bulk Terminal, Tapini i Ribera:

Terminal zbożowy w Gdyni nie dla KGS

2 grudnia podano informację o zamiarach inwestycyjnych wobec Gdańska:

KPRM: Rozbudowa Terminala Zbożowego w Porcie Gdańsk

Czy jednak zapowiedziana rozbudowa portu w Gdańsku może tłumaczyć oddanie zachodniego wybrzeża i Gdyni?

Posłowie podpowiadają: „Ustawa o prawie pierwokupu akcji i udziałów operatorów hubów portowych przez podmioty Skarbu Państwa, uchwalona na początku 2023 roku, miała stanowić zabezpieczenie przed takim scenariuszem. Tymczasem obserwowane działania budzą poważne wątpliwości, czy władze państwowe odpowiednio realizują swoje obowiązki w tej kwestii.”

Posłowie pytali:

„1. Jakie działania podejmuje rząd, aby zabezpieczyć polskie porty i terminale przeładunkowe przed przejęciem przez zagraniczne podmioty, w szczególności związane z państwami trzecimi?

2. Czy rząd planuje skorzystać z przepisów ustawy o prawie pierwokupu akcji i udziałów operatorów portowych, aby zachować kontrolę nad strategicznymi elementami polskiej infrastruktury?

3. Czy transakcje związane z dzierżawą lub przejęciem terminali w Szczecinie i Gdyni były analizowane pod kątem wpływu na bezpieczeństwo energetyczne i żywnościowe kraju? Jeśli tak, jakie były wyniki tych analiz?

4. Czy polski rząd podejmie kroki w celu wstrzymania tych transakcji do czasu przeprowadzenia szczegółowych konsultacji z ekspertami i opinią publiczną?

5. Jakie stanowisko w tej sprawie zajmuje Komisja Europejska, której zgoda jest również wymagana na dzierżawę terminala w Gdyni? Czy rząd Polski prowadzi w tej sprawie aktywne negocjacje z Brukselą?

Polska infrastruktura portowa ma kluczowe znaczenie dla naszej gospodarki i suwerenności. W związku z tym oczekujemy, że rząd podejmie wszelkie możliwe kroki, aby uniemożliwić przejęcie kluczowych aktywów przez podmioty zagraniczne bez uprzedniego zabezpieczenia interesu narodowego.”

MI: Porty są bezpieczne

Jak zapewnił wiceminister Arkadiusz Marchewka, „Minister Infrastruktury, kierując się przepisami ustawy o portach i przystaniach morskich, podejmuje działania mające na celu ochronę polskich portów i terminali przed przejęciem przez podmioty zagraniczne, w szczególności pochodzące z państw trzecich, w sposób zagrażający interesom państwowym. W myśl art. 3 ust. 1 ustawy o portach i przystaniach morskich, rozporządzenie prawami do nieruchomości położonych w granicach portów i przystani morskich wymaga zgody ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej.

Transakcje dotyczące dzierżawy lub przejęcia terminali portowych, a także uzyskanie statusu podmiotu dominującego wobec użytkownika wieczystego nieruchomości położonych w porcie morskim, podlegają analizie w zakresie ich wpływu na bezpieczeństwo państwa, w tym na bezpieczeństwo energetyczne i żywnościowe”.

Przykładów nie podano.

Rhenus kupił udziały Bulk Cargo

Jak podał jednak w odpowiedzi na interpelację wiceminister Arkadiusz Marchewka, 10 maja 2024 r. wpłynął do ministra infrastruktury wniosek Rhenus Beteiligungen International GmbH o wyrażenie zgody na uzyskanie statusu podmiotu dominującego w trybie art. 3b ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o portach i przystaniach morskich (Dz. U. z 2023 r. poz. 1796) względem Bulk Cargo – Port Szczecin sp. z o.o. Minister „nie znalazł podstaw do wydania decyzji odmownej” i decyzją z 26 lipca 2024 r. wyraził zgodę na uzyskanie przez Rhenus statusu podmiotu dominującego względem Bulk Cargo.

MI otrzymało też informację w sprawie zawarcia warunkowych umów sprzedaży łącznie 39 508 udziałów spółki Bulk Cargo – nabywcą sprzedawanych udziałów jest spółka Rhenus, która w dacie zawarcia warunkowych umów sprzedaży udziałów posiadała już 40% udziałów w kapitale zakładowym Bulk Cargo.

„Zgodnie z obowiązującą procedurą przeprowadzono szerokie konsultacje, w wyniku których na gruncie obowiązującej regulacji ustawowej nie zidentyfikowano przesłanek, z których wynikałoby, że nabycie praw udziałowych Bulk Cargo służyłoby realizacji celów określonych art. 9a ustawy z dnia 16 grudnia 2016 r. o zasadach zarządzania mieniem państwowym (Dz. U. z 2024 r. poz. 125, z późn. zm.) i wskazujących na konieczność skorzystania przez Skarb Państwa z prawa pierwokupu” – podał wiceminister infrastruktury.

Na pocieszenie dodał, że Rhenus planuje liczne inwestycje, a „Wzrost efektywności usług świadczonych przez Bulk Cargo dzięki poczynionym inwestycjom wpłynie na wzrost przeładunków i większe wpływy do Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. w ramach zawartych umów dotyczących dzierżawy terenu, co przyczyni się do poprawy konkurencyjności portu w Szczecinie.”

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wyraził decyzją z 4 października 2024 r. zgodę na dokonanie koncentracji polegającej na przejęciu przez Rhenus kontroli nad Bulk Cargo.

Tyle zawiera odpowiedź na interpelację.

A czy te zmiany własnościowe wpłyną na zgodę MI na wydzierżawienie portu w Gdyni przez konsorcjum z udziałem Bulk?

Jeszcze niedawno obecny wiceminister aktywów państwowych Zbigniew Ziejewski wskazywał na znikome walory  zwycięzców poprzedniego (a i obecnego) przetargu na dzierżawę w Gdyni.

Problem usunięto?

Przetarg na dzierżawę terminala zbożowego w Gdyni to dalszy ciąg afery zbożowej?

 

Czytaj też:

Po co nam terminal zbożowy w Gdańsku?

 

 

Ministerstwo Infrastruktury odpowiada KRIR w sprawie terminali zbożowych

Posty powiązane

error: Content is protected !!