![kontenerowiec](https://polskarola.pl/wp-content/uploads/2024/11/port-7418239_1280.jpg)
Produkty rolnictwa, łowiectwa, leśnictwa i rybołówstwa stanowiły 6,8% całkowitej ilości towarów obsługiwanych przez porty UE.
Fot. Thomas Ulrich z Pixabay
Produkty rolnictwa, łowiectwa, leśnictwa i rybołówstwa stanowiły 6,8% całkowitej ilości towarów obsługiwanych przez porty UE.
Fot. Thomas Ulrich z Pixabay
Porty UE obsłużyły w 2023 r. 3,4 mld ton ładunków
W 2023 r. porty morskie UE obsłużyły około 3,4 mld ton ładunków (całkowita masa brutto).
Wolumen ładunków zmniejszył się o 3,9% w porównaniu z 2022 r. (3,5 mld ton) i wzrósł o 5,0% w porównaniu z 2013 r. (3,2 mld ton).
Masa brutto towarów morskich obsługiwanych w głównych portach UE według rodzaju towarów, 2023, % ton.
Największy udział towarów obsługiwanych przez główne porty UE w 2023 r., 21,0%, stanowił węgiel kamienny i brunatny, ropa naftowa i gaz ziemny. Następnie koks i produkty naftowe stanowiły 16,1% całkowitej objętości. Rudy metali i inne produkty górnictwa i wydobywania kamieniołomów stanowiły 7,2%, produkty rolnictwa, łowiectwa, leśnictwa i rybołówstwa stanowiły 6,8%, a chemikalia, guma, tworzywa sztuczne i paliwo jądrowe łącznie stanowiły 6,4%. Produkty spożywcze, napoje i tytoń stanowiły 4,7% całkowitej ilości towarów obsługiwanych przez porty UE.
Holandia liderem w transporcie morskim towarów
Holandia obsłużyła 545 milionów ton ładunków w 2023 r., utrzymując pozycję lidera transportu morskiego towarów w UE. Włochy znalazły się na drugim miejscu z 501 milionami ton, wyprzedzając Hiszpanię z 472 milionami ton. Wszystkie 3 czołowe kraje odnotowały spadki w przeładunku towarów w porównaniu z 2022 r., odpowiednio o 7,6%, 1,7% i 3,7%.
Spośród 22 krajów UE, dla których dostępne są dane, 17 odnotowało spadek wolumenu przeładowanych ładunków w 2023 r. w porównaniu z 2022 r. Największe względne spadki odnotowano w Estonii (-31,0%), na Łotwie (-21,5%) i w Finlandii (-9,0%).
Źródło informacji: Komunikat prasowy Eurostatu