Scroll Top
kontenerowiec

Produkty rolnictwa, łowiectwa, leśnictwa i rybołówstwa stanowiły 6,8% całkowitej ilości towarów obsługiwanych przez porty UE.
Fot. Thomas Ulrich z Pixabay

Produkty rolnictwa, łowiectwa, leśnictwa i rybołówstwa stanowiły 6,8% całkowitej ilości towarów obsługiwanych przez porty UE.
Fot. Thomas Ulrich z Pixabay

Porty UE obsłużyły w 2023 r. 3,4 mld ton ładunków

W 2023 r. porty morskie UE obsłużyły około 3,4 mld ton ładunków (całkowita masa brutto).

Wolumen ładunków zmniejszył się o 3,9% w porównaniu z 2022 r. (3,5 mld ton) i wzrósł o 5,0% w porównaniu z 2013 r. (3,2 mld ton).

wykres

Masa brutto towarów morskich obsługiwanych w głównych portach UE według rodzaju towarów, 2023, % ton.

 

Największy udział towarów obsługiwanych przez główne porty UE w 2023 r., 21,0%, stanowił węgiel kamienny i brunatny, ropa naftowa i gaz ziemny. Następnie koks i produkty naftowe stanowiły 16,1% całkowitej objętości. Rudy metali i inne produkty górnictwa i wydobywania kamieniołomów stanowiły 7,2%, produkty rolnictwa, łowiectwa, leśnictwa i rybołówstwa stanowiły 6,8%, a chemikalia, guma, tworzywa sztuczne i paliwo jądrowe łącznie stanowiły 6,4%. Produkty spożywcze, napoje i tytoń stanowiły 4,7% całkowitej ilości towarów obsługiwanych przez porty UE.

Holandia liderem w transporcie morskim towarów

Holandia obsłużyła 545 milionów ton ładunków w 2023 r., utrzymując pozycję lidera transportu morskiego towarów w UE. Włochy znalazły się na drugim miejscu z 501 milionami ton, wyprzedzając Hiszpanię z 472 milionami ton. Wszystkie 3 czołowe kraje odnotowały spadki w przeładunku towarów w porównaniu z 2022 r., odpowiednio o 7,6%, 1,7% i 3,7%.

Spośród 22 krajów UE, dla których dostępne są dane, 17 odnotowało spadek wolumenu przeładowanych ładunków w 2023 r. w porównaniu z 2022 r. Największe względne spadki odnotowano w Estonii (-31,0%), na Łotwie (-21,5%) i w Finlandii (-9,0%).

 

Źródło informacji: Komunikat prasowy Eurostatu

 

Posty powiązane

error: Content is protected !!