W porównaniu z 2021 r. liczba przeładowanych ton w 2022 r. najbardziej wzrosła w Gdańsku (+40,3%).
Fot. Alexander Kliem z Pixabay
W porównaniu z 2021 r. liczba przeładowanych ton w 2022 r. najbardziej wzrosła w Gdańsku (+40,3%).
Fot. Alexander Kliem z Pixabay
Porty UE odbijają się od zakłóceń spowodowanych pandemią
W porównaniu z 2021 r. liczba przeładowanych ton w 2022 r. najbardziej wzrosła w Gdańsku (+40,3%).
W 2022 r. łączną masę brutto ładunków morskich obsłużonych we wszystkich portach UE oszacowano na 3,48 mld ton, co oznacza wzrost o 0,8% w porównaniu z 2021 r. (3,45 mld ton).
Zakłócenia spowodowane pandemią doprowadziły do spadku o 7,3% w 2020 r. (w porównaniu z 2019 r.), ale rok 2021 (+3,9%) był już bardziej pozytywny, a dane wykazały częściowe ożywienie w stosunku do 2019 r. W porównaniu z 2007 r. roczna dynamika zmiany masy brutto towarów drogą morską do 2022 r. wyniosła 2,8%. Roczna stopa zmian w latach 2015–2022 wyniosła 3,1%, co oznacza niemal stały wzrost.
Holandia pozostała największym krajem UE zajmującym się morskim transportem towarowym w 2022 r. Holenderskie porty (Rotterdam, Amsterdam i Zelandia) obsłużyły 565 mln ton towarów (+9 mln ton w porównaniu z 2021 r.), co stanowiło 16% całkowitego wolumenu obsłużonych towarów drogą morską w ubiegłym roku w UE.
Rotterdam w Holandii (427 mln ton), Antwerpia-Brugia w Belgii (254 mln) i Hamburg w Niemczech (103 mln), wszystkie położone na wybrzeżu Morza Północnego, utrzymały w 2022 r. pozycje trzech największych portów UE, zarówno pod względem masy brutto przeładowanych towarów i wolumenu dużych kontenerów obsłużonych w portach, co stanowi ponad jedną piątą całości (22,5%).
W porównaniu z 2021 r. liczba przeładowanych ton w 2022 r. najbardziej spadła w greckim porcie w Pireusie (-8,8%), Bremerhaven w Niemczech (-8,6%) i Walencji w Hiszpanii (-7,1%). Natomiast najbardziej wzrosła w Gdańsku w Polsce (+40,3%), Kartagenie w Hiszpanii (+17,3%) oraz w Konstancy (+15,2%) w Rumunii.
Źródło informacji: Eurostat