W 2023 roku wzrosła wartość polskiego eksportu.
Fot. Gerd Altmann z Pixabay
W 2023 roku wzrosła wartość polskiego eksportu.
Fot. Gerd Altmann z Pixabay
Wartość eksportu towarów rolno-spożywczych z Polski rośnie
Rośnie eksport liczony wartościowo – co już tylko wobec inflacji jest oczywiste. Naprawdę cieszyć może, że dodatnie saldo wymiany handlowej wyniosło 18,6 mld EUR (85 mld zł) i było o 19% wyższe niż w 2022 r.
Dane dotyczące polskiego handlu zagranicznego w 2023 roku przedstawił KOWR (na podstawie wstępnych danych Ministerstwa Finansów).
Jak wskazano, wzrosła wartość polskiego eksportu towarów rolno-spożywczych (o 8,1 proc.) i importu (o 3 proc.) – ten drugi wzrósł mniej, więc saldo wzrosło o 19 proc. Eksport w 2023 miał wartość 51,8 mld EUR (236 mld zł), import – 33,2 mld EUR (152 mld zł). Saldo to 18,6 mld EUR (85 mld zł).
Dlaczego wzrósł eksport?
„Prowzrostowo na polski eksport produktów rolno-spożywczych w 2023 r. oddziaływało zmniejszenie w porównaniu z rokiem 2022, negatywnego wpływu takich czynników, jak koszty importu zaopatrzeniowego, transportu, energii i paliw. Rozwój polskiego eksportu był w dalszym ciągu wspierany utrzymaniem konkurencyjności cenowej i jakościowej oferowanych produktów żywnościowych szczególnie na rynku UE oraz utrzymującym się popytem na polskie produkty rolno-spożywcze. Równocześnie generowanym wpływom ze sprzedaży zagranicznej produktów rolnospożywczych sprzyjała postępująca dywersyfikacja eksportu na rynki pozaunijne oraz umiejętność dostosowywania przez eksporterów oferty asortymentowej do specyficznych wymagań konsumentów zagranicznych” – ocenia KOWR i dodaje: „Wzrost wartości eksportu rolno-spożywczego w 2023 r. był jednak mniej dynamiczny niż w roku 2022, z powodu notowanych spadków cen na międzynarodowym rynku żywnościowym, co przełożyło się na niższe ceny transakcyjne w handlu zagranicznym.”
Niestety ogólnych danych ilościowych nie podano.
Co i do kogo?
Struktura polskiego eksportu rolno-spożywczego w 2023 r. wskazuje, że głównym partnerem Polski pozostaje UE (73 proc. wartości eksportu). Głównym partnerem handlowym Polski pozostały Niemcy, do których eksport w całym 2023 r. wyniósł 13,3 mld EUR i był o 11% większy niż przed rokiem.
„W strukturze towarowej polskiego eksportu produktów rolnospożywczych dominowało mięso, przetwory mięsne i żywiec. W 2023 r. przychody uzyskane ze sprzedaży zagranicznej wymienionej grupy towarowej były o 1% wyższe niż rok wcześniej i wyniosły 9,9 mld EUR, stanowiąc 19% wartości całego polskiego eksportu produktów rolno-spożywczych” – podaje KOWR.
Największy wzrost wartości eksportu zanotowano w grupie „Tytoń i wyroby tytoniowe” – to 11% eksportu o wartości 5,4 mld EUR (wzrost o 26%). Drugi był „Cukier i wyroby cukiernicze” (7%; 3,8 mld EUR; +20%). Trzecie miejsce pod tym względem ma „Ziarno zbóż i przetwory” (15%; 7,6 mld EUR; +15%).
Spadki wystąpiły w grupach: „Produkty mleczne” (6%; 3,3 mld EUR; -9%), „Alkohol” (1%; 0,7 mld EUR; -9%) i „Soki owocowe i warzywne” (2%; 0,8 mld EUR; -5%).