Scroll Top
budowa drogi

Fot.: GDDiK Krzysztof Nalewajko

Fot.: GDDiK Krzysztof Nalewajko

Decyzje ZRID plany na 2024 rok

W tym roku GDDiK planuje złożenie wniosków o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla 33 odcinków dróg krajowych o łącznej długości ponad 466 km.

Od początku roku otrzymała trzy decyzje ZRID dla odcinków o łącznej długości 35,5 km. Ponadto zakłada, że w 2024 r. uzyska jeszcze decyzje ZRID dla 40 odcinków o długości ok. 496 km.

Otrzymanie decyzji ZRID to sygnał do rozpoczęcia robót

Gdy inwestycja drogowa realizowana jest w systemie Projektuj i buduj, po odebraniu Koncepcji programowej (KP) lub Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami KP, GDDiK ogłasza przetarg na wyłonienie wykonawcy zarówno projektu, jak i budowy danej inwestycji. W ten sposób realizuje większość przyszłych dróg. Wykonawca opracowuje potrzebną dokumentację, składa wniosek o wydanie decyzji ZRID, a po jej otrzymaniu rozpoczyna prace.

W przypadku inwestycji realizowanych w systemie tradycyjnym, GDDKiA najpierw wybiera w przetargu biuro projektowe, którego zadaniem jest opracowanie dokumentacji potrzebnej do złożenia wniosku o wydanie decyzji ZRID. Oprócz projektu budowalnego opracowywany jest również projekt wykonawczy, a po uzyskaniu decyzji ZRID w odrębnym przetargu wybierany jest wykonawca inwestycji, który zrealizuje ją w terenie.

GDDiK planuje złożenie wniosków dla 33 odcinków dróg o łącznej długości ok. 466 km. Tak wygląda to w podziale na poszczególne województwa:

– woj. podlaskie (dwa odcinki o długości ok. 21,8 km)

S19 Czarna Białostocka – Białystok Północ

S19 Białystok Północ – Dobrzyniewo

– woj. kujawsko-pomorskie (jeden odcinek o długości ok. 11,9 km)

S10 Toruń Zachód – Toruń Południe

– woj. świętokrzyskie (cztery odcinki o długości ok. 63,6 km)

DK9 obwodnica Ostrowca Świętokrzyskiego

S74 Kielce Zachód – Kielce (DK73)

S74 gr. woj. łódzkiego i świętokrzyskiego – Mniów

S74 Łagów – Opatów

– woj. małopolskie (cztery odcinki o długości ok. 37,7 km)

DK7 przebudowa układu drogowego Kraków – Libertów – Gaj

DK79 rozbudowa od gr. woj. świętokrzyskiego i małopolskiego do Krakowa – z podziałem na III fragmenty

– woj. lubelskie (cztery odcinki o długości ok. 61,7 km)

S12 Piaski – Dorohucza

S12 Dorohucza – Chełm Zachód

S12 Chełm – Dorohusk

DK74 obwodnica Gorajca

– woj. łódzkie i mazowieckie (jeden odcinek o długości 92,2)

A2 Łódź Północ – Konotopa poszerzenie autostrady o dodatkowy pas ruchu

– woj. warmińsko-mazurskie (jeden odcinek o długości ok 3,2)

DK65 obwodnica Gąsek

– woj. podkarpackie (jeden odcinek o długości ok. 12,5 km)

S19 Domaradz – Iskrzynia

– woj. zachodniopomorskie (sześć odcinków o długości ok. 60,3 km)

DK10 obwodnica Mierzyna

DK10 gr. państwa – Dołuje

S6 Kołbaskowo – Dołuje

S6 Dołuje – Police

S6 Police – Goleniów

DK22 obwodnica Szwecji

– woj. mazowieckie (dwa odcinki o długości ok. 28,6 km)

S7 Czosnów – Kiełpin

DK53 rozbudowa Myszyniec – Kadzidło

– woj. dolnośląskie (pięć odcinków o długości 58,6 km)

DK8 rozbudowa Szczytna – Kłodzko

DK8 rozbudowa gr. państwa – Duszniki Zdrój

S8 Kobierzyce Północ – Kobierzyce Południe

S8 Kobierzyce Południe – Jordanów Śląski

S8 Jordanów Śląski – Łagiewniki Zachód

– woj. lubuskie (dwa odcinki o długości ok. 13,4 km)

DK2 dostosowanie odcinka byłego przejścia granicznego do parametrów autostrady

DK29 obwodnica Krosna Odrzańskiego

Wydane decyzje ZRID

Od początku 2024 r. GDDiK otrzymała trzy decyzje ZRID dla odcinków o łącznej długości 35,5 km. Dwie z nich wydane przez Wojewodę Podlaskiego dotyczą DK66 obwodnicy Bielska Podlaskiego oraz drogi ekspresowej S19 Malewice – Chlebczyn. Trzecia zaś to decyzja wydana przez Wojewodę Śląskiego i dotyczyła DK78 obwodnicy Poręby i Zawiercia.

Do końca roku GDDiK planuje jeszcze uzyskanie decyzji ZRID dla 40 odcinków dróg o długości ok. 496 km. Tak wygląda to w podziale na poszczególne województwa:

– woj. podlaskie (dwa odcinki o długości ok. 16,6 km)

S19 Dobrzyniewo – Białystok Zach

S19 Deniski – Haćki

– woj. kujawsko-pomorskie (cztery odcinki o długości ok. 56 km)

S10 Bydgoszcz Południe – Bydgoszcz Emilianowo z rozbudową DK25

S10 Bydgoszcz Emilianowo – Solec

S10 Solec – Toruń Zachód

S10 Toruń Zachód – Toruń Południe

– woj. śląskie (pięć odcinków o długości ok. 40 km)

S1 Kosztowy – Bieruń

S1 Bieruń – Oświęcim z obwodnicą Bierunia

DK78 obwodnica Pradeł

DK78 obwodnica Kroczyc

DK78 obwodnica Szczekocin i Goleniów

– woj. świętokrzyskie (trzy odcinki o długości ok. 33,6 km)

S74 Mniów – Kielce Zachód

DK9 obwodnica Ostrowca Świętokrzyskiego (odc. Rudka – Jacentów)

DK73 obwodnica Morawicy i Woli Morawickiej

– woj. małopolskie (jeden odcinek o długości ok .12,2 km)

DK79 rozbudowa gr. woj. świętokrzyskiego i małopolskiego – Kraków

– woj. lubelskie (16 odcinków o długości 243,1 km)

A2 Biała Podlaska – Kijowiec

A2 Kijowiec – Dobryń

A2 Dobryń – granica państwa

S12 Piaski – Dorohucza

S12 Dorohucza – Chełm Zachód

S12 Chełm – Dorohusk

S17 Zamość Wschód – Zamość Południe

S17 Zamość Południe – Tomaszów Lubelski Północ

S17 Tomaszów Lubelski – Hrebenne

S19 gr. woj. mazowieckiego i lubelskiego – Międzyrzec Podlaski

S19 Międzyrzec Podlaski – Radzyń Podlaski

S19 Radzyń Podlaski – Kock

S19 obwodnica Kocka i Woli Skromowskiej

S19 Kock – Lubartów Północ

S19 Lubartów Północ – Lublin

DK74 obwodnica Gorajca

– woj. warmińsko-mazurskie (jeden odcinek o długości ok 3,2)

DK65 obwodnica Gąsek

– woj. wielkopolskie (jeden odcinek o długości ok 5,9)

DK15 obwodnica Koźmina Wielkopolskiego

– woj. podkarpackie (trzy odcinki o długości ok. 44,5 km)

S19 Dukla – Barwinek

S19 Domaradz – Iskrzynia

S19 Sokołów Małopolski – Jasionka (dobudowa II jezdni)

– woj. zachodniopomorskie (trzy odcinki o długości ok. 29,7 km)

S6 Kołbaskowo – Dołuje

S6 Dołuje – Police

DK10 obwodnica Mierzyna

– woj. mazowieckie (jeden odcinek o długości ok. 11,3 km)

DK50 obwodnica Kołbieli

ZRID – ważny etap dla właścicieli nieruchomości

Decyzja określa granice terenu przewidzianego do przejęcia pod budowę drogi i umożliwia rozpoczęcie procedury odszkodowawczej za przejmowane na rzecz Skarbu Państwa nieruchomości. Postępowanie administracyjne mające na celu ustalenie wysokości odszkodowania będzie prowadził właściwy dla danej inwestycji wojewoda. Powołani przez niego niezależni biegli – rzeczoznawcy majątkowi – oszacują wartość nieruchomości, co będzie podstawą do wydania decyzji odszkodowawczej. Ta zaś będzie podstawą dla GDDKiA do zapłaty odszkodowań za przejęte nieruchomości. Więcej o procedurze odszkodowawczej można przeczytać na stronie GDDKiA.

 

Źródło informacji: GDDKiA; PAP MediaRoom

 

Posty powiązane

error: Content is protected !!