Scroll Top
klasa stolik książka Fot. 玺滨 z Pixabay

Fot. 玺滨 z Pixabay

Fot. 玺滨 z Pixabay

Małe szkoły wymagają wspierania

Czy samorządy zyskają dodatkowe wsparcie dla małych szkół? A może już je mają?

Grupa posłów Lewicy, zaniepokojonych pogarszającą się sytuacją demograficzną i zatroskanych o szkoły wiejskie, pełniące przecież także pozaedukacyjne funkcje, zwróciła się do ministra edukacji z pytaniami:

  • Jakie programy obejmujące środki na rozwój i modernizację szkół wiejskich prowadzi lub planuje wprowadzić Ministerstwo Edukacji Narodowej?
  • Jaka jest liczba szkół w obwodach na terenach wiejskich, w których w latach 2019-2024 uczy się poniżej 100 dzieci, 100-120 dzieci i powyżej 120 dzieci? Gdzie znajdują się te szkoły i ile uczy się w nich dzieci? Proszę o wskazanie województw, powiatów, gmin i miejscowości.
  • Czy Ministerstwo Edukacji Narodowej planuje lub prowadzi prace nad zwiększeniem subwencji oświatowej tak, by pozwalała gminom na pełniejsze pokrycie kosztów zadań związanych z oświatą zwłaszcza w zakresie finansowania wynagrodzeń personelu szkół i przedszkoli?

Wiceminister Henryk Kiepura przypomniał, że to „organ prowadzący szkołę lub placówkę odpowiada za jej działalność. Do zadań organu prowadzącego szkołę lub placówkę należy w szczególności zapewnienie warunków działania szkoły lub placówki, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki oraz wykonywanie remontów obiektów i zadań inwestycyjnych w tym zakresie”. Natomiast dodatkowe środki w budżecie państwa, o które samorząd może się ubiegać m.in. w celu realizacji zadań inwestycyjnych (w tym oświatowych), zaplanowane są w rezerwach budżetu państwa – ogólnej i celowej. Jednostki samorządu terytorialnego wnioskują o nie za pośrednictwem wojewody.

Możliwe jest też wsparcie w zakresie inwestycji w bazę sportową w ramach realizacji programów Aktywna Szkoła – sprzęt sportowy dla szkół, Program budowy kompleksów sportowych Orlik oraz Sportowa Polska – Program rozwoju lokalnej infrastruktury sportowej.

Dodatkowo Ministerstwo Edukacji Narodowej wspiera jednostki samorządu terytorialnego przez dofinansowanie ze środków rezerwy części oświatowej subwencji ogólnej zgodnie z dokumentem „Kryteria podziału rezerwy części oświatowej subwencji ogólnej“ na dany rok budżetowy – podał wiceminister.

Załączony wykaz szkół wiejskich liczy ponad 10550 pozycji.

A czy mogą one liczyć na zwiększenie subwencji?

Z udzielonej odpowiedzi wynika, że większą subwencję już mają – przysługuje im ponadstandardowe wsparcie przy podziale subwencji. Dodatkowe środki dla samorządów prowadzących lub dotujących małe szkoły na terenach wiejskich to ok. 1 800 zł na każdego ucznia w takiej szkole. Subwencja uwzględnia też dodatkowe środki dla nauczycieli pracujących w szkołach i placówkach zlokalizowanych na terenach wiejskich lub w miastach do 5.000 mieszkańców.

„Prace nad udoskonaleniem systemu finansowania jednostek samorządu terytorialnego są jednym z priorytetów rządu. Ministerstwo Finansów zaprezentowało projekt gruntownych zmian ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, który przewiduje między innymi zastąpienie subwencji oświatowej kwotą potrzeb oświatowych” – podał wiceminister.

Czytaj też:

MF przedstawiło projekt nowej ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego

 

Na wsi więcej szkół, ale mniej uczniów

Posty powiązane

error: Content is protected !!