Scroll Top
konferencja

Podczas konferencji.
Fot. Marta Wasilewska

Podczas konferencji.
Fot. Marta Wasilewska

Mazowsze przyciąga turystów

Rozwój turystyki to także jej wpływ na gospodarkę. Mazowsze zauważa wiążący się z rozwojem turystyki wzrost obrotów.

Podsumowanie ubiegłego roku, które zaprezentowała Mazowiecka Regionalna Organizacja Turystyczna, wypada korzystnie pod każdym względem.

Przybywa turystów

– Rekordowa frekwencja turystyczna w 2023 roku sprawiła, że był to wyjątkowo korzystny okres dla naszego województwa – ocenia Izabela Stelmańska, prezes Mazowieckiej Regionalnej Organizacji Turystycznej. – Badania MROT wykazały wyraźne wzrosty zarówno w liczbie odwiedzających, jak i w zainteresowaniu naszym regionem online. Jesteśmy dumni z tych wyników, ponieważ przekładają się one nie tylko na rozwój turystyki, ale przede wszystkim na lepsze wyniki lokalnej gospodarki, większą liczbę miejsc pracy i podniesienie jakości życia mieszkańców. Turystyka to ważny sektor gospodarczy, stanowiący aż 6% naszego PKB i silny motor napędowy rozwoju społeczno-ekonomicznego, który sprawia, że Mazowsze staje się coraz bardziej atrakcyjnym miejscem do życia, pracy i wypoczynku.

Wzrost liczby turystów o 6,3% w porównaniu z 2022 rokiem przekłada się na imponującą liczbę łącznie 6 264 932 turystów w miejscach noclegowych (więcej o 371 194 osób, w statystyki nie wliczają się turyści bez noclegu). Na nocleg w regionie zdecydowało się o 11,71% więcej odwiedzających spoza granic Polski, dając łącznie 1 633 101 osób, co pokazuje międzynarodowy prestiż i atrakcyjność Mazowsza.

To z kolei nie pozostaje bez wpływu na frekwencję ruchu lotniczego mazowieckich lotnisk: w 2023 roku lotniska w Warszawie, Modlinie i Radomiu obsłużyły łącznie aż 22 miliony pasażerów. Bardzo duży wzrost liczby pasażerów zanotowało lotnisko Chopina (wzrost 28,35%, ok. 18,5 mln pasażerów), lotnisko w Modlinie (wzrost 8,78%, 3,5 mln pasażerów).

Trzeba odnotować też wpływ bonów turystycznych na obserwowane ożywienie w branży. W program bonów włączyło się 1396 przedsiębiorstw z Mazowsza, odnotowano prawie 567 tys. transakcji o wartości średniej dla przedsiębiorcy prawie 222 tys. zł. Ponad połowa tych bonów została wykorzystana w Warszawie.

Najwięcej zainteresowanych Warszawą

– Zarówno mieszkańcy, jak i turyści z kraju i zagranicy coraz chętniej odkrywają uroki Mazowsza. Od zabytków historycznych po malownicze krajobrazy, od pulsu życia miasta po spokój wiejskich terenów – województwo mazowieckie oferuje niezliczone możliwości spędzania czasu aktywnie i kulturalnie. To doskonałe wyniki, które podkreślają atrakcyjność województwa mazowieckiego jako destynacji turystycznej, a także efektywność naszych działań promocyjnych. Jesteśmy dumni z tego, że coraz więcej osób odkrywa piękno i bogactwo naszego regionu – mówi Jarosław Jóźwiak – członek zarządu Mazowieckiej Regionalnej Organizacji Turystycznej.

Lista Top 10 atrakcji województwa mazowieckiego zdominowana została jednak przez obiekty warszawskie. Na pierwszym miejscu są Łazienki (frekwencja 5,45 mln, wzrost 3,45 proc.), potem muzeum w Wilanowie, Zamek Królewski, Muzeum Narodowe, Centrum Nauki Kopernik.

Wysoko znalazł się też w tym rankingu Suntago Park, Kampinoski Park Narodowy, Farma Iluzji – Edukacyjny Park Rozrywki, Muzeum Romantyzmu w Opinogórze, Julinek Park.

Co interesuje internautów?

Badania najpopularniejszych postów w mediach społecznościowych oraz artykułów w mazowieckich serwisach turystycznych pokazują, że internauci coraz częściej szukają ciekawych atrakcji poza Warszawą. Aktywny wypoczynek, w tym wycieczki piesze, rowerowe, kajaki oraz zimowe wyprawy cieszą się dużą popularnością. Ponadto, zainteresowanie internautów skupia się na odkrywaniu zabytków, parków krajobrazowych oraz miejscowości o unikatowym charakterze. Swoimi atrakcjami turystycznymi przyciągają zwłaszcza: Płock, Żyrardów, Węgrów, Liwiec i Kampinoski Park Narodowy.

Top 5 postów na facebooku:

  1. Warszawa w konkursie European Best Destination 2023

2. Płock – wycieczka rowerowa po Płocku i Brudzeńskim Parku Krajobrazowym

3. Żyrardów – kładka spacerowa nad rzeką Pisią Gągoliną

4. Węgrów – historia miasta i polecane zabytki

5. Liwiec – wiosenna wycieczka rowerowa wzdłuż rzeki

Prowadzone przez Mazowiecką Regionalną Organizację Turystyczną media społecznościowe oraz portale informacyjne stanowią najpopularniejsze źródła informacji o Mazowszu – podaje MROT.

Portal „Moda na Mazowsze” notuje 300 tys. odwiedzin, a w mediach społecznościowych 6,5 mln zasięgu na Facebooku  przy 149 tys. obserwujących i zasięg 603 tys. na Instagramie przy 37,8 tys. obserwujących. Ekwiwalent marketingowy portalu w 2023 roku wyniósł 1,2 mln zł.

Łączny ekwiwalent marketingowy Mazowieckiej Regionalnej Organizacji Turystycznej w 2023 r. wyniósł 14,8 mln zł.

 

Posty powiązane

error: Content is protected !!