Scroll Top
rower

Rowery mogą być elementem walki z wykluczeniem komunikacyjnym.
Fot. Thomas z Pixabay

Rowery mogą być elementem walki z wykluczeniem komunikacyjnym.
Fot. Thomas z Pixabay

MI: na drodze do nowej polityki rowerowej kraju

Wspólna strategia rowerowa dla Polski – wokół tego zagadnienia koncentrowały się rozmowy w siedzibie Ministerstwa Infrastruktury 7 października 2024 r.

Wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu Stanisław Bukowiec oraz pełnomocnik ministra infrastruktury do spraw rozwoju ruchu rowerowego Piotr Kalisz spotkali się z przedstawicielami samorządów wojewódzkich, odpowiedzialnymi za infrastrukturę rowerową. Wśród nich znaleźli się reprezentanci Zespołu do spraw mobilności rowerowej działającego przy Konwencie Marszałków Województw RP.

– Polacy przesiadają się na rowery. Nie tylko w małych miejscowościach, ale i w dużych, również w aglomeracjach. Rowery mogą być elementem walki z wykluczeniem komunikacyjnym, czekamy na propozycje strony samorządowej w tym zakresie. Jesteśmy otwarci na współpracę — powiedział wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu Stanisław Bukowiec.

Na spotkanie przyjechali przedstawiciele wszystkich 16 województw, zarówno pracownicy urzędów marszałkowskich, jak i zarządów dróg wojewódzkich. Ministerstwo Infrastruktury reprezentowali również dyrektorzy departamentów powiązanych z tematyką rowerową. Dyskusję zainicjował nowy pełnomocnik ministra odpowiedzialny za tematykę jednośladów.

– Chciałbym naszą politykę rowerową prezentować na arenie międzynarodowej, promować polskie trasy rowerowe w Europie — powiedział pełnomocnik ministra infrastruktury do spraw rozwoju ruchu rowerowego Piotr Kalisz. Pełnomocnik rowerowy rozpoczął pracę ponad miesiąc temu. W ostatnich tygodniach odbył cykl spotkań. Uczestniczył m.in. w IV Tarnogórskim Kongresie Rowerowym w Tarnowskich Górach, w Kongresie Nowej Mobilności w Łodzi, gdzie brał udział w panelu poświęconym rozwojowi ruchu rowerowego opartego o rowery elektryczne oraz w spotkaniu Zespołu ds. mobilności rowerowej przy Konwencie Marszałków RP w Szczecinie, podczas którego omawiano najważniejsze zmiany w prawie, które pozwolą szybko rozwijać infrastrukturę rowerową oraz promować rower jako środek lokomocji.

W trakcie spotkania przedstawiciele Zespołu ds. mobilności rowerowej przy Konwencie Marszałków RP zwrócili uwagę na wyzwania związane z budową infrastruktury rowerowej w Polsce. To początek dialogu strony rządowej z samorządową, którego celem jest wypracowanie konkretnych rozwiązań. Poruszono m.in. zagadnienia związane z budową dróg dla rowerów, warunkami dla budowy tych dróg na wałach przeciwpowodziowych czy w lasach, które stanowią naturalne szlaki dla rowerzystów. Omówiono też możliwości współpracy z kolejami i Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad.

Samorządowcy poruszyli kwestię uchwalenia specustawy, która ich zdaniem ułatwiałaby budowę infrastruktury rowerowej, jednak nie leży w gestii wyłącznie resortu infrastruktury.

Przedstawiciele MI wskazali kilka zagadnień istotnych dla nowej polityki rowerowej. To m.in. obszar edukacji dzieci i młodzieży, którym trzeba się zająć również na poziomie samorządów.

Jeszcze w październiku zaplanowano kolejne spotkanie z przedstawicielami Urzędów Marszałkowskich. Pełnomocnik rowerowy weźmie też udział w konferencji rowerowej Polish Bicycle Summit w Warszawie.

 

 

Źródło informacji: MI; PAP MediaRoom

 

 

Posty powiązane

error: Content is protected !!