MI: Rusza realizacja S10 między Szczecinem a Piłą
Rusza realizacja S10 między Szczecinem a Piłą. Droga ekspresowa docelowo będzie elementem połączenia drogowego stolicy zachodniopomorskiego z Warszawą.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowy na zaprojektowanie i budowę pierwszych odcinków drogi ekspresowej S10 między Szczecinem a Piłą.
Odcinek S10 Suchań – Recz o długości 19,6 km wybuduje konsorcjum firm Kobylarnia i Mirbud za kwotę 667,52 mln złotych, a 16 km odcinek Piecnik – Wałcz za kwotę 552,2 mln złotych firma Budimex.
Będzie to dwujezdniowa droga ekspresowa, z dwoma pasami ruchu w każdą stronę.
— S10 otworzy komunikacyjnie północno-zachodnią Polskę. Połączy bezpośrednio regiony Pomorza Zachodniego, północy Wielkopolski, województwa kujawsko-pomorskiego i Mazowsza. Jest to niezwykle ważna trasa, na którą czekały pokolenia. S10 to droga, która unieważni twierdzenie, że łatwiej jest z tego regionu dostać się do Berlina niż do Warszawy. Ten korytarz transportowy jest ważny nie tylko pod względem komunikacyjnym, nie tylko pod względem zdolności transportowych naszego państwa, ale przede wszystkim ma ogromny wpływ na rozwój gospodarki i działania przedsiębiorców — powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
S10 Suchań – Recz
Trasa rozpocznie się przed węzłem drogowym Suchań. Od tego miejsca droga odejdzie na północ od obecnego przebiegu DK10 i będzie biegła po nowym przebiegu na całym odcinku. Ominie od północy również Wapnicę i Recz. Na przecięciu z DW151 zlokalizowany zostanie węzeł drogowy Recz. Odcinek zakończy się około 1,2 km za nim. W ramach inwestycji przewidziano budowę dwóch węzłów drogowych – Suchań i Recz.
S10 Piecnik – Wałcz
Ten odcinek rozpocznie się przed węzłem drogowym Piecnik. Za nim trasa odejdzie na północ od obecnego przebiegu DK10 i będzie biegła nowym śladem między Górnicą Jeziorkiem. Na wschód od Piławy wejdzie w przebieg obecnej DK10 włączając się do istniejącego węzła Wałcz Zachód, na obwodnicy Wałcza w ciągu S10. W ramach inwestycji przewidziano budowę węzła drogowego Piecnik. Realizacja tych fragmentów S10 została ujęta w Rządowym Programie Budowy Dróg krajowych do 2030 roku.
Inwestycje prowadzone będą w formule Projektuj i buduj. Wykonawcy mają 10 miesięcy od podpisania umowy na opracowanie projektu budowlanego i złożenie wniosku o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) do Wojewody Zachodniopomorskiego i po uzyskaniu tej decyzji 22 miesiące na realizację robót budowlanych.
Z czasu realizacji robót wyłączone będą okresy zimowe od 16 grudnia do 15 marca.
Budowę S10 między Szczecinem a Piłą podzielono na osiem odcinków realizacyjnych.
Umowy dla pozostałych 6 odcinków zostaną podpisane w ciągu najbliższych tygodni.
Zakończenie realizacji drogi S10 na terenie Pomorza Zachodniego planowane jest w 2028 roku.
Ponad 113 km nowej drogi ekspresowej
W ramach inwestycji wybudowany zostanie fragment łączący węzeł Szczecin Kijewo (skrzyżowanie z autostradą A6) z gotowymi już odcinkami od Zdunowa na granicy Szczecina do końca obwodnicy Stargardu oraz 7 odcinków od Stargardu do Piły, z wyłączeniem funkcjonującej już od 2020 roku obwodnicy Wałcza.
W nowym śladzie droga ekspresowa S10 będzie omijała miejscowości, przez które przebiega obecna DK10, m.in. Suchań, Recz, Kalisz Pomorski i Mirosławiec.
Na węźle Piła Północ – przyszłym połączeniu S10 i S11 – zakończy się odcinek Szczecin – Piła.
Docelowo trasa S10 będzie miała ok. 400 km długości i połączy Szczecin przez Piłę, Bydgoszcz i Toruń z Obwodnicą Aglomeracji Warszawskiej w okolicy Naruszewa, a bezpośredni dojazd do stolicy zapewni droga ekspresowa S7.
Źródło informacji: MI; PAP MediaRoom