Scroll Top
konferencja

Fot. Beata Szymańska

Fot. Beata Szymańska

Na Warmii i Mazurach piękno i przyroda sąsiadują z innowacyjnym biznesem

Już nie tylko doskonałe miejsce do spędzenia letniego urlopu, ale ogólnopolski hub technologiczny, oparty na prężnych ośrodkach akademickich, inwestycjach B+R oraz nowoczesnych firmach – oto oblicze Warmii i Mazur, zaprezentowane podczas #WaMaMarketing 2023.

W gmachu Warmińsko-Mazurskiej Filharmonii w Olsztynie kilkuset gości – przedstawicieli samorządów lokalnych, biznesu, uczelni oraz organizacji pozarządowych – dyskutowało na temat perspektyw rozwojowych czwartego co do wielkości województwa w Polsce. Region ten przez dekady borykał się z wieloma wyzwaniami strukturalnymi sięgającymi jeszcze okresu transformacji gospodarczej, jednak dziś, ze względu na bliskość głównych, europejskich szlaków komunikacyjnych i własny potencjał, ma szansę dokonać swoistego „skoku cywilizacyjnego”.

– Warmia i Mazury są fantastyczną przestrzenią, pozwalającą na osiągnięcie równowagi między życiem prywatnym a zawodowym, tzw. work-life balance. Tym samym to znakomity region, by zainwestować swój kapitał, zrealizować marzenia i odnieść sukces, a przy tym nadal cieszyć się pięknem otoczenia oraz czasem spędzonym z bliskimi – przekonywał Gustaw Marek Brzezin, marszałek województwa.

Liczące ponad 1,3 mln mieszkańców województwo warmińsko-mazurskie, poza dużym potencjałem turystycznym wynikającym z nieprzeciętnych walorów przyrodniczych (w całości wchodzi ono w skład tzw. „Zielonych Płuc Polski”), posiada również ambicje w obszarze rozwoju innowacyjnych gałęzi handlu i przyjaznego środowisku naturalnemu przemysłu. Już teraz na obszarze województwa prężnie działają trzy parki naukowo-technologiczne (olsztyński, elbląski oraz w Ełku), w których zarówno tak wielki, jak i mały biznes spotyka się ze światem nauki.

– Promocja gospodarcza wpływa na zwiększenie świadomości i wiedzy zewnętrznych inwestorów na temat dostępności i możliwości gospodarczych, jakie oferuje region warmińsko-mazurski. Dlatego wśród prelegentów zaproszonych na konferencję #WaMaMarketing 2023 znaleźli się charyzmatyczni liderzy i międzynarodowi eksperci, którzy nie przewidują trendów, ale sami je kreują – powiedział Gustaw Marek Brzezin.

W olsztyńskiej filharmonii usłyszeć można było wystąpienia m.in. Andreasa Ekströma (szwedzkiego pisarza i futurysty), Michała Sadowskiego (założyciela Brand24), Daniela Levine’a (dyrektora wykonawczego w Avant-Guide Institute), Piotra Buckiego (eksperta ds. komunikacji) czy Aleksandrę Przegalińską (filozofkę i publicystkę). Eksperci dzielili się z publicznością swoją wiedzą i inspiracjami z obszaru nowych technologii, social mediów, e-commerce oraz wirtualnej rzeczywistości.

– Zaskakująco wysoka frekwencja i zainteresowanie ogólnopolskich mediów wskazują, że wydarzenie trafiło w potrzeby i oczekiwania społeczności Warmii i Mazur. Lokalni przedsiębiorcy dzięki zdobytym tu umiejętnościom będą mogli wykorzystać je do rozwoju swoich biznesów, a tym samym – wzmocnienia potencjału całego regionu – zauważył marszałek warmińsko-mazurski.

Konferencja #WaMaMarketing miała charakter interaktywny – ponad pół tysiąca gości prowadziło dialog z ekspertami, wyrażając swe opinie czy zadając pytania z wykorzystaniem urządzeń mobilnych. Wynalazki oraz innowacje wypełniły również korytarze olsztyńskiej filharmonii. Natomiast w roli współgospodarza na scenie występował inteligentny robot – wszak umiejętne wykorzystanie SI także przewijało się w kolejnych wystąpieniach i dyskusjach.

– Cyfryzacja niweluje wszystkie dotychczasowe problemy wynikające z trudnej historii czy oddalenia od głównych metropolii. Wykorzystując siłę social mediów i narzędzia nowoczesnego marketingu każda, nawet najmniejsza firma, dostaje możliwość realizowania zamówień czy budowania relacji biznesowych na całym świecie – przekonywał Piotr Bucki.

To istotna wiadomość zarówno dla podmiotów gospodarczych działających w tradycyjnie silnych na Warmii i Mazurach branżach jak turystyka, hotelarstwo oraz przemysł drzewny, jak i tych stopniowo, choć konsekwentnie, rozwijanych: robotyzacja czy IT.

W konferencji #WaMaMarketing wzięło udział również wielu przedstawicieli zagranicznych przedsiębiorstw i koncernów związanych z sektorem nowych technologii. Z ich perspektywy Warmia i Mazury to region podwójnie ciekawy: z jednej strony „zielony” charakter województwa doskonale wpisuje się w politykę wizerunkową organizacji, z drugiej zaś jego atrakcyjność wzmacnia bliskość bałtyckich portów i głównych, środkowoeuropejskich szlaków komunikacyjnych oraz gęsta sieć powiązań z rynkami skandynawskimi.

– Warmia i Mazury dysponują również bogatym zapleczem naukowym i akademickim. Nie tylko w Olsztynie i Elblągu, ale także w mniejszych ośrodkach, takich jak Giżycko czy Iława, mieszkają i uczą się tysiące studentów, których kompetencje i dostępność są dodatkowym czynnikiem budującym atrakcyjność inwestycyjną całego województwa – zaznacza Gustaw Marek Brzezin.

Istotną rolę w rozwoju gospodarczym regionu odgrywają również środki unijne. Na mocy zatwierdzonego w grudniu ubiegłego roku programu „Fundusze Europejskie dla Warmii i Mazur 2021-2027” na tamtejsze inwestycje przeznaczona zostanie rekordowa suma niemal 1,8 mld euro. Pieniądze z programu sfinansować mają m.in. rozwój przedsiębiorczości i infrastruktury, rewitalizację oraz działania włączające społecznie i edukację. 37 proc. środków, czyli ponad 481 milionów euro, przeznaczonych zostanie na realizację wspólnych celów klimatycznych, a działania związane z cyfryzacją administracji oraz rozwojem umiejętności cyfrowych – to kolejne ponad 63 milionów euro.

Źródło informacji: PAP MediaRoom

Posty powiązane

error: Content is protected !!