Scroll Top
zboże harvest-gb6b0cfe48_1920

Jest potrzeba transportu zboża do portów
Fot. Franz W. z Pixabay

Jest potrzeba transportu zboża do portów
Fot. Franz W. z Pixabay

Wiceminister Bittel: Kierunek północ-południe jednym z wyzwań rozwoju transportu

 Dalsze wzmacnianie krajowej infrastruktury drogowej i kolejowej oraz skoncentrowanie się na kierunku północ-południe – to, zdaniem wiceministra infrastruktury Andrzeja Bittela – obecnie kluczowe wyzwania dla logistyki transportu w naszym regionie.

Wiceminister, który był gościem Krynica Forum’22, wypowiadał się na temat wpływu rosyjskiej inwazji na przepływy transportowe na Ukrainie oraz w regionie Trójmorza.

Bittel przyznał, że agresja Rosji na Ukrainę znacząco wpłynęła na całą logistykę transportu, nie tylko u naszych wschodnich sąsiadów, ale w całej Europie.

– Odcięcie portów czarnomorskich spowodowało intensywną konieczność eksportu zboża przez Polskę do naszych portów, czy też w głąb Europy – wskazał wiceszef resortu infrastruktury.

Dodał przy tym, że „dobrze się stało, że udało się polskie porty odblokować”. – Mam nadzieję, że ten proces będzie utrzymany. To bardzo ważne zagadnienie – nie tylko europejskie, ale można powiedzieć światowe – mówił Bittel.

Wiceminister przypomniał też, że po inwazji rosyjskiej praktycznie upadła logistyka prowadząca przez Ukrainę na obszarze Jedwabnego Szlaku. Bittel wskazał, że jednocześnie uruchomiła się wielka działalność związana z zaopatrywaniem Ukrainy, transportami humanitarnymi oraz eksportem ukraińskich towarów.

– To bardzo duże wyzwanie na dzisiaj, bo wymaga od Polski niezwykle sprawnych działań, w formule „just in time” (tłum. już teraz). I one się dzieją. Udaje się udrażniać przepustowość przejść drogowych, wzmacniać funkcjonowanie służb granicznych na granicy europejskiej. W ramach transportu kolejowego modelujemy to tak, aby jak najbardziej efektywnie wykorzystać zasoby takimi jakie one są – tłumaczył Bittel.

Wiceminister przyznał, że w międzyczasie uwidoczniły się pewne kłopoty związane z interoperacyjnością oraz taborem, ale, jak zaznaczył, rząd stara się te problemy przełamywać, choćby dopuszczając ukraińskie wagony w transporcie pomiędzy Polską i Litwą.

– Takie działania operacyjne są podejmowane każdego dnia, ale oczywiście musimy budować struktury na wiele lat tak, aby mogły one funkcjonować i na terenie Ukrainy, na terenie Polski, ale też na terenie inicjatywy Trójmorza, bo to jest ten kierunek, który powinniśmy teraz bardzo mocno eksploatować, wzmacniać i rozwijać – mówił wiceszef resortu infrastruktury.

Bittel podkreślił, że rozwijając transport, musimy koncentrować się z jednej strony na krajowej infrastrukturze drogowej i kolejowej, na obsłudze polskich portów bałtyckich, ale także skupić się na kierunku północ-południe.

– Rozmowy na poziomie Komisji Europejskiej, aby korytarz Morze Bałtyckie – Morze Czarne – Morze Egejskie trafił do sieci europejskiej, jest obecnie niezwykle istotne – podsumował Bittel.

Odbywające się w dniach 19-21 października „Krynica Forum ’22 – Wzrost i Odbudowa” to międzynarodowe wydarzenie łączące biznes, politykę i świat nauki. Jego celem jest wzmacnianie bezpieczeństwa, dobrobytu, społecznej spójności oraz pozycji gospodarczej Polski i krajów Europy Środkowo-Wschodniej.

Źródło informacji: PAP MediaRoom

Posty powiązane

error: Content is protected !!