Scroll Top
pinokio dużo kłamców

UOKiK ukarał za fałszowanie opinii konsumentów
Fot. karosieben z Pixabay

UOKiK ukarał za fałszowanie opinii konsumentów
Fot. karosieben z Pixabay

Nie mów fałszywego świadectwa…

UOKiK karze za handel opiniami, wprowadzającymi w błąd i zaburzającymi funkcjonowanie uczciwej konkurencji.

„Prezes UOKiK nałożył na Agencję City Damian Trzciński z Poznania karę w wysokości 40 tys. zł za handel nieprawdziwymi recenzjami w internecie. Umieszczane przez przedsiębiorcę opinie wprowadzały konsumentów w błąd co do reputacji firm oraz oferowanych przez nie produktów i usług. To nie koniec działań, są zarzuty za podobne praktyki wobec firmy J&J Jakub Brożyna z Rzeszowa. Przedsiębiorcy grozi kara do 10 proc. obrotu” – podał dziś w komunikacie UOKiK.

Na czym polega „handel nieprawdziwymi recenzjami w internecie”? Ukarany przedsiębiorca miał wpływać na wybory konsumentów, publikując – za opłatą – niesprawdzone i spreparowane opinie o firmach i ich produktach.

„Prezes UOKiK ustalił, że przedsiębiorca umyślnie wprowadzał konsumentów w błąd co do opiniowanych firm, w tym ich renomy, jakości usług czy oferowanych produktów. Z oferty Agencji City mógł skorzystać każdy i zamówić określoną liczbę pozytywnych recenzji. W cenniku dostępnych było 6 pakietów od small do premium, w tym ostatnim można było za 1200 zł kupić 100 opinii. W ramach działalności agencja tworzyła i zamieszczała w wizytówkach Google Maps fikcyjne komentarze. Recenzje były formułowane bez uprzedniego przetestowania produktów czy sprawdzenia rzetelności zleceniodawców. Co więcej, zlecający często mieli wpływ na brzmienie publikowanych opinii, a nawet sami je tworzyli, podczas gdy sama treść recenzji sugerowała wręcz przeciwnie: wiarygodność i niezależność” – ustalił UOKiK i zapowiada dalsze działania mające ukrócić podobny – fałszujący obraz – wpływ na rynek. Bo, jak wyliczył UOKiK, aż 93 proc. osób kupujących w internecie kieruje się opiniami.

– Te nieprawdziwe zakłamują obraz rynku, naruszają prawo konsumentów do rzetelnej informacji oraz zaburzają funkcjonowanie uczciwej konkurencji. Zamieszczanie fałszywych lub zniekształconych opinii jest prawnie zakazane – mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

UOKiK przypomina, że od początku 2023 r. obowiązują przepisy unijnej dyrektywy Omnibus, a jedną ze zmian jest uregulowanie kwestii związanych z opiniami konsumentów. „Każdy przedsiębiorca, który zapewnia dostęp do recenzji produktów i usług, musi podać, czy je weryfikuje. Jeśli tak, to powinien poinformować w jaki sposób sprawdza ich autentyczność, a także czy zamieszcza je wszystkie. Przedsiębiorca nie może twierdzić, że opinie zostały zamieszczone przez konsumentów, którzy używali danego produktu lub go kupili, jeśli nie podjął działań, by to zweryfikować. Za niezgodne z przepisami praktyki grozi kara w wysokości do 10 proc. obrotu. (…) Szerokie działania w tym zakresie Prezes Urzędu zaplanował na II kwartał 2023 roku” – zapowiedziano.

Posty powiązane

error: Content is protected !!