Rada Ministrów może zmieniać granice gmin
Fot. 822640 z Pixabay
Rada Ministrów może zmieniać granice gmin
Fot. 822640 z Pixabay
Czy wyznaczanie granic gmin może kontrolować sąd?
Nie, nie może. To element procedury stanowienia prawa przez uprawniony konstytucyjny organ państwa. Żaden przepis szczególny nie przewiduje sądowej kontroli tego rodzaju czynności.
Wątpliwości istniejące w tym zakresie rozwiał Naczelny Sąd Administracyjny, który odrzucił skargę kasacyjną Rzecznika Praw Obywatelskich, dotyczącą wyroku Sądu Wojewódzkiego. Orzekł on, że zaskarżona czynność dotycząca wyznaczenia granic gminy Kleszczów w rozporządzeniu nie może być uznana za czynność z zakresu administracji publicznej. „Rozporządzenie Rady Ministrów jest aktem normatywnym, stanowiącym przejaw działalności organu prawotwórczego. Rozporządzenie Rady Ministrów, a także czynności podejmowane przez uprawnione podmioty w ramach procesu tworzenia prawa, nie podlegają kontroli sądu administracyjnego również na podstawie ustaw szczególnych” – podano w uzasadnieniu. „Rozporządzenie o zmianie granic gminy samo w sobie nie tworzy praw i obowiązków gminy. Akty lub czynności z zakresu administracji publicznej, podlegające kognicji sądu administracyjnego na podstawie art. 3 § 2 pkt 4 P.p.s.a., podejmowane są wyłącznie w sprawach indywidualnych” – podał Sąd Wojewódzki, a Sąd Naczelny nie znalazł podstaw do przyjęcia skargi RPO na takie rozstrzygnięcie.
„W ocenie Naczelnego Sądu Administracyjnego, przedmiotowa czynność nie jest aktem rozstrzygającym indywidualną sprawę z zakresu administracji publicznej. Przede wszystkim nie ma charakteru zewnętrznego, ponieważ stanowi wyłącznie element procedury stanowienia prawa przez uprawniony do tego konstytucyjny organ państwa. Ma zatem charakter wewnętrzny. Nie jest również skierowana do indywidualnego podmiotu i nie ingeruje w sposób władczy w sferę danej jednostki.
Jak już wyżej wskazano, jest to jedynie etap procedury prawodawczej, zawierający stanowisko Rady Ministrów co do przedkładanego Prezesowi Rady Ministrów projektu rozporządzenia. Ewentualne skutki względem danej gminy wywołuje dopiero wejście w życie rozporządzenia, które jednak również nie podlega kontroli wojewódzkiego sądu administracyjnego i co nie jest w tej sprawie kwestionowane.
Ponadto, żaden przepis szczególny nie przewiduje sądowej kontroli tego rodzaju czynności. Czynność ta, niemająca w istocie cech aktu władczego i niebędąca decyzją administracyjną, nie odpowiada cechom aktu lub czynności z zakresu administracji publicznej (…)” – wyjaśnił NSA.