Co wymaga promocji w działaniach MRiRW?
Fot. Rheo z Pixabay
Co wymaga promocji w działaniach MRiRW?
Fot. Rheo z Pixabay
Jakie wydatki na politykę promocyjno-informacyjną ponosi MRiRW?
Czy to możliwe, że od 2021 roku wydano 10 mln zł, skoro wcześniej informowano o wydatkowaniu tylko w 2022 roku ponad 11 mln zł?
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi zestawiło poniesione wydatki, przeznaczone w 2021, 2022 i pierwszym kwartale 2023 na reklamę, ogłoszenia i komunikaty w mediach (z podziałem na telewizję publiczną, prasę, radio (osobno radio publiczne), internet, social media, domy mediowe, media obcojęzyczne).
Odpowiedziało też na pytanie, na jakie konkretne zadania były zlecenia Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi z ww. zakresu w 2021, 2022 i pierwszym kwartale 2023 roku z wyszczególnieniem nazwy zlecenia, kwoty oraz nazwy podmiotu, któremu zlecenia udzielono.
Jak wyjaśniono też, w 2023 r. „ze względu na specyfikę prowadzonych działań informacyjnopromocyjnych nie ma możliwości wyodrębnienia kwoty, która zostanie przeznaczona w 2023 r. na te działania.”
Polski Ład z ogromnym wsparciem promocyjnym
Jak podał wiceminister Rafał Romanowski w udostępnionym zestawieniu (załączone pod artykułem), wydatki promocyjne i informacyjne MRiRW pochłonęły od 2021 roku ok. 10 mln zł.
Największą kwotę wydano na „Promocję działań realizowanych przez MRiRW (kampania prasowa (1‐23.12.2021 r.) Polskiego Ładu dla Polskiej Wsi)” w prasie przez Media Group Sp. z o.o. – 1 075 706,56 zł, a więc ok. 1/10 wszystkich poniesionych wydatków. Nieźle – prawie 600 tys. zł – na promocji Polskiego Ładu zarobiła też Telewizja Polsat Sp. z o.o. i Katolicka Rozgłośnia Radiowa Fiat – 500 042,97 zł. TVP S.A. Biuro Reklamy za promocję tego spotu wzięło 552 560,14 zł.
Inne wydatki na „działania informacyjne”
Polskie Radio S.A. Agencja Reklamy zarobiła 565 680,00 zł za „Promocję działań realizowanych przez MRiRW (produkcja i emisja 70‐sekundowej reklamy dźwiękowej dotyczącej kampanii informacyjnej dot. rolnictwa i rozwoju obszarów wiejskich)”.
302 000,00 zł kosztowała w TVP SA „Kampania upowszechniająca kształcenie w sieci szkół rolniczych prowadzonych przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w audycjach telewizyjnych pt.: <Szkoła z zawodem 2>”. Nieco więcej – 377 979,40 zł- wydano w TYP na „Kampanię informacyjno – edukacyjną pn.: <WYPOCZYWAJ W POLSCE – ODPOCZYWAJ NA WSI> polegającą na emisji 30‐sekundowego spotu informacyjnego <Odpoczywaj na wsi>”.
Czy to wszystko?
Trzeba zauważyć, że informacja wiceministra Romanowskiego odbiega od przekazanej wcześniej przez ministra Kowalczyka. Otóż odpowiadając na inną interpelację poselską podał on, że tylko w 2022 roku MRiRW na działania marketingowe, promocję i informację wydało ponad 11 mln 300 tys. zł, a wraz z wydatkami poniesionymi przez KRUS, ARiMR i KOWR było to ponad 18 mln 250 tys. zł.
Więcej:
Ponad 18 mln zł na promocję w 2022 roku
Czy więc nic się nie zgubiło w informacji zebranej przez wiceministra Romanowskiego?